De telecombedrijven steunen het voorstel om ongewenste telemarketing in te perken en het Bel-me-niet register op te heffen. Wel stellen ze een aantal wijzigingen voor. Caiway, KPN, T-mobile+Tele2 en VodafonzeZiggo hebben gezamenlijk een reactie gegeven.
Telecombranche wil wetsvoorstel Telemarketing afzwakken
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) wil ongevraagde telemarketing inperken, in reactie op overlast zoals ervaren door consumenten en (zelfstandige) ondernemers. Telemarketeers moeten voortaan vooraf toestemming hebben en mogen niet meer anoniem bellen. Het huidige Bel-me-niet register houdt op te bestaan, via een wijziging in de Telecommunicatiewet.
Samenhang met ePrivacy-verordening
De aanbieders noemen als bedenking dat de invoering van de nieuwe regels samenlopen met de Europese ePrivacy-verordening. Over die verordening wordt nog onderhandeld, maar de verwachting is dat die in 2022 gaat gelden. De aanbieders waarschuwen dus om geen wijzigingen in de Telecommunicatiewet aan te brengen die conflicteren met de verordening.
Een tweede punt is de implementatietermijn. De concept-regeling zegt daarover niets, terwijl de Europese verordening in de regel 24 maanden geeft om de maatregelen door te voeren. De aanbieders willen een ruime termijn om hun processen aan te kunnen passen.
Verder suggereren de aanbieders om het voorstel op onderdelen aan te passen. Het kabinet wil het bedrijfsleven toestaan om voormalige klanten gedurende een ‘bepaalde’ termijn nog te benaderen met aanbiedingen voor ‘eigen gelijksoortige’ producten. Dit zijn wel belangrijke punten voor hoe de regeling in de praktijk uitpakt.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.