Meta wil kosten advertentievrije abonnementen Facebook en Instagram verlagen

Het bedrijf zegt dat het een evenwicht probeert te vinden tussen de tegenstrijdige vereisten van de privacywetten en de Digital Markets Act, meldt persbureau Reuters. Tim Lamb, de advocaat van Meta, zei tijdens een hoorzitting van de Europese Commissie dat het bedrijf daarom heeft aangeboden de prijs voor zijn advertentievrije abonnement te verlagen van 10 naar 6 euro per maand. Voor extra accounts geldt een toeslag van 4 euro. Afsluiten via een Android-smartphone of iPhone is een paar euro duurder vanwege de commissie die Meta aan de appwinkels betaalt.
Het aanbod zou eerder dit jaar door Meta gedaan zijn en wacht nu op goedkeuring van privacyautoriteiten, met name in Ierland waar Meta zijn Europese hoofdkantoor heeft gevestigd. Volgens de Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems gaat het echter niet om de hoogte van het abonnementsbedrag, maar om het feit dát er betaald moet worden. Het merendeel van de mensen zou ook bij een prijs van minder dan 2 euro geneigd zijn om toestemming te geven om persoonlijke advertenties te krijgen.
Het moederbedrijf van Facebook en Instagram introduceerde zijn advertentievrije abonnementen in november in de Europese Unie. Hiermee wilde Meta voldoen aan Europese wetgeving zoals de AVG en de Digital Markets Act. Dat gebruikers moeten betalen voor privacy en anders moeten instemmen met persoonlijke advertenties, werd door verschillende consumentenbelangenorganisaties en Europarlementariërs bekritiseerd.
Bron: nu.nl
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.