/ai-training-bij-meta-wat-organisaties-moeten-weten-over-het-gebruik-van-fotos-op-social-media/ 2025-06-28T22:46:21+00:00 7ffbe477
Ga naar de inhoud
8 mei 2025 • Nieuws

AI-training bij Meta: wat organisaties moeten weten over het gebruik van foto’s op social media

Wellicht heeft u het al gelezen. Onder meer de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) slaat alarm over plannen van Meta om vanaf mei 2025 te beginnen met het trainen van zijn kunstmatige intelligentie (AI) met openbare data van volwassen gebruikers op Instagram en Facebook. Wie dat niet wil, kan nu bezwaar maken, want als de data eenmaal gebruikt is voor het trainen, kan je dat niet ongedaan maken. En let op want dit heeft ook impact op de privacy van klanten, medewerkers of vrijwilligers als u social media inzet als marketing of fondsenwervingskanaal.

AI trainen

Ook informatie op business accounts kan gebruikt worden voor trainen AI

Op 27 mei 2025 start Meta met trainen. Als u géén opt-out aanvraagt bij Meta, kunnen geplaatste foto’s worden gebruikt voor het trainen van AI. Hieronder vallen volgens Meta je openbare berichten, foto’s, opmerkingen en je gesprekken met chatbot Meta AI. Dit kan ethische en juridische vragen oproepen, zeker als betrokkenen hier niet van op de hoogte zijn. Meta geeft overigens wel aan geen privéberichten te gebruiken en ook geen gegevens van minderjarigen. Meta maakt geen onderscheid in de policy tussen persoonlijke accounts en business accounts. Als uw organisatie via een Business Manager of bedrijfsprofiel foto’s, video’s of tekst plaatst op Facebook of Instagram, dan valt die content in principe ook onder het beleid dat aangeeft dat informatie gebruikt mag worden om AI modellen te trainen.

Wat kunt u als organisatie doen?

Dat betekent dat wanneer een organisatie foto’s plaatst waarop mensen herkenbaar in beeld zijn – denk aan klanten, donateurs, vrijwilligers of medewerkers – deze mogelijk onderdeel worden van Meta’s AI-trainingsdata. Dat heeft privacy-impact. Als organisatie bent u verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, waaronder foto’s.

  • U kunt allereerst een opt-out overwegen: Meta biedt organisaties de mogelijkheid om via hun beheeromgeving bezwaar te maken tegen het gebruik van hun content voor AI-training. Dit is zeker relevant voor organisaties die veel met kwetsbare groepen werken (zoals kinderen, patiënten of vluchtelingen).

Als u geen opt-out aanvraagt, moet u:

  • Vooraf informeren: vermeld in de privacyverklaring of op de plek van publicatie expliciet dat foto’s op social media kunnen worden gebruikt voor AI-training door derden zoals Meta. Geef bij evenementen of campagnes informatie dat beeldmateriaal mogelijk gepubliceerd wordt én door sociale platforms verwerkt kan worden voor AI.
  • Toestemming vragen (indien nodig). Als u beeldmateriaal of ervaringsverhalen verwerkt op basis van toestemming van de betrokkene, neem hier dan ook in op dat het materiaal gebruikt kan worden voor het trainen van AI. Als u gegevens verwerkt op grond van een gerechtvaardigd belang, of een journalistieke uitzondering en u dus niet om toestemming vraagt realiseer u dan dat deze verwerking een grotere impact heeft op de privacy van betrokkenen dan voorheen. Dit kan invloed hebben op de vraag of toestemming achterwege kan blijven.

Door de inzet van AI verandert de aard van de dataverwerking bij het plaatsen van beeldmateriaal op social media fundamenteel. Het is daarom essentieel dat organisaties hun beleid hierop aanpassen, zowel vanuit juridisch als ethisch oogpunt. Transparantie, bewustwording en duidelijke communicatie naar betrokkenen zijn daarbij cruciaal. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of hulp nodig op het gebied van privacy? Neem dan contact met ons op.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.