Archief
-
Gemeente Amsterdam wint beroep over JA/JA sticker Emiko Alblas Sinds januari 2018 heeft de gemeente Amsterdam de JA/JA sticker ingevoerd voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. Een opt-in in plaats van een opt-out systeem. Door de invoering van het opt-in systeem mag ongeadresseerd reclamedrukwerk niet worden bezorgd, tenzij een JA/JA sticker op de brievenbus is aangebracht. De reclame brancheorganisaties waren het niet eens met de invoering van deze maatregel en spande een rechtszaak aan. In hoger beroep oordeelt Gerechtshof Amsterdam nu: De JA/JA sticker mag blijven in Amsterdam. -
Factsheet telemarketing voor energiebedrijven Jitty van Doodewaerd “Het wordt opt in” Het bel-me-niet-register verdwijnt en telemarketing mag alleen nog geschieden op basis van toestemming van de consument. Wilt u meer weten over de impact van de nieuwe regels op de energiesector? Download onze factsheet Telemarketing voor energiebedrijven. -
DMCC geeft antwoord: Etnisch profileren, mag dat? Leontien Daum De Belastingdienst was onlangs in de media, want ze zou etnisch profileren om fraude met toeslagen op te sporen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) doet onderzoek. Wat is het vermoeden? Dat de Belastingdienst ook de tweede nationaliteit van mensen vastlegt en deze mensen in een verhoogd risicoprofiel worden gestopt. Zo worden ze extra gecontroleerd. Een overtreding zegt de AP. We leggen hieronder uit waarom. -
Engelse toezichthouder verbiedt cookiewall nu ook Jitty van Doodewaerd De Engelse privacy toezichthouder ICO publiceerde juli j.l. een nieuwe handleiding voor het gebruik van cookies. Hierin stelt ze strengere eisen aan toestemming en informatievoorziening dan voorheen om zo aan te sluiten bij de nieuwe privacywet. De ICO roept bedrijven op snel actie te ondernemen om zo compliant te worden met de zienswijze. -
De ePrivacy Verordening: wat betekent de komst voor jou? Emiko Alblas Dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”) bestaat en dat je hierin de belangrijkste privacyregels terugvindt, kan je niet zijn ontgaan. Ondertussen zit er in de Europese pijplijn nog altijd de ePrivacy Verordening (“ePV”). In de ePV staan de regels voor het gebruik van e-mail, cookies en andere vormen van elektronische communicatie, zoals Whatsapp, Facebook Messenger en Skype.