Consumenten, bedrijven, overheidsdiensten, goede doelen; iedereen doet tegenwoordig steeds meer online. Online is voor veel organisaties een onmisbare schakel in de bedrijfsvoering: via de website, e-mail, display advertising, social media en messenger diensten doen zij aan marketing en fondsenwerving. Voor organisaties is het van belang grip te houden op hun online gegevensverzameling en werving en de partijen die zij hierbij inschakelen.

Voldoet uw organisatie online aan de privacy-wetgeving?
De Online Compliance Check bekijkt in hoeverre privacywetgeving online wordt nageleefd

Voor wat betreft privacy wordt dit voor een groot deel geregeld door de AVG en andere communicatiewetgeving in Nederland. Weet u welke gegevens uw organisatie verwerkt bij de online communicatie en marketing met uw klanten? En weet u ook of dit correct gebeurt conform de AVG en andere relevante wet- en regelgeving? Met de Online Compliance Check krijgt u hier inzicht in.
Wat is een Online Compliance Check?
Een Online Compliance Check, ook wel online AVG Check genoemd, is een online privacy check op het juist en conform privacy wet- en regelgeving functioneren van onder meer uw website. De check geeft aan hoe compliant online wordt gecommuniceerd en geworven en identificeert welke verbeterpunten er zijn. Hierbij is de manier van het verwerken van persoonsgegevens een belangrijk onderdeel.
Voor welke organisaties is een Online Compliance Check handig?
DMCC heeft inmiddels uitgebreide ervaring opgedaan bij het uitvoeren van online compliance checks en website AVG checks voor stichtingen en verenigingen. Een dergelijke AVG web privacy check is handig voor alle bedrijven en organisaties die veel online actief zijn en grip willen hebben op hun online zaken. Te denken valt ook aan webshops, detailhandel, overheid, MKB etc.
Wat wordt er gecontroleerd?
De DMCC Online Compliance Check bekijkt of en in hoeverre privacywetgeving en de wetgeving voor Koop op Afstand wordt nageleefd in online marketing en wervingskanalen. DMCC controleert welke soort informatie een website van een organisatie verwerkt. Met deze informatie kunnen organisaties bijvoorbeeld gerichter adverteren. De AVG erkent dat dit een inbreuk kan vormen op de vrijheden van burgers en daarom zijn er allerlei regels waar bedrijven zich aan moeten houden bij het online vergaren van dergelijke ‘digitale’ informatie over een websitebezoeker. Dit speelt met name een rol bij de op de website bekeken advertenties, widgets, opgehaalde IP-adressen en opgeslagen cookies.
Bij een website privacy check beoordeelt DMCC via een website scan o.a.:
- De privacy- en cookie statements van uw website, alsook de algemene voorwaarden van uw website;
- Welke cookies er worden geïnstalleerd en of dit met voorafgaande toestemming van de websitegebruiker gebeurt;
- Of verzamelde gegevens gedeeld worden met derde partijen;
- Of er apps/widgets op uw website staan die data verwerken en of dit voldoet aan de regels van de AVG.
Voor een privacy audit wat toeziet op uw gehele bedrijfsvoering rondom de naleving van privacy wet- en regelgeving en niet alleen het online gedeelte, verwijzen wij u naar de algemene privacy audit.
Wilt u ook grip op de privacy gerelateerde zaken van uw website?
Het is van belang dat alle organisaties grip hebben op de privacy zaken. Zo worden discussies met de Autoriteit Persoonsgegevens voorkomen en biedt u uw bestaande en potentiële klanten voldoende bescherming. Bovendien is een juiste uitvoering van uw privacy beleid, zowel online als offline, interessant voor al uw stakeholders. Denkt u erover na om een privacy check website te laten doen of een AVG check op uw webshop? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden met u te bespreken.
Wij werken o.a. voor:





Ik werk al bijna 10 jaar met DMCC samen. DMCC heeft ons in deze periode zeer bruikbare handvatten gegeven om onze compliance processen naar een hoger plan te tillen. Dit is en blijft een continu proces. DMCC laat zich in dit proces zien als een echte partner waar je bijna letterlijk 24 uur per dag terecht kan voor raad of voor het beantwoorden van vragen.
Goede Doelen Loterijen

Hele prettige samenwerking waarin veel ruimte is voor onze specifieke wensen, zoals reports en inzichten. Een ervaren sparringpartner die meedenkt om de next step te maken en ons proactief informeert over veranderingen in wet- en regelgeving. En altijd bereid en bereikbaar voor inhoudelijke vragen. Grote passie voor het vak, de branche en de klant.
Vattenfall

DMCC snapt privacy en marketing. Ze weten wat niet mag, en kijken naar wat er wél kan. Met onze DPO kunnen we flexibel gebruik maken van deze expertise.
Decathlon Nederland

Onze DMCC Remote Privacy Officer is echt betrokken bij onze organisatie en helpt ons met het vinden van praktische en haalbare oplossingen voor privacy vraagstukken.
Vogelbescherming Nederland

DMCC weet privacy leuk te maken. Door met veel enthousiasme en praktijkvoorbeelden de materie in normale mensentaal uit te leggen. Leontien en haar collega’s komen altijd hun afspraken na en doen dit op een persoonlijke en doortastende wijze
Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton

Meer weten over dit onderwerp?
Dit schreven wij over Voldoet uw organisatie online aan de privacy-wetgeving?
Google krijgt 60 miljoen dollar boete voor het misleiden van Australiërs Google heeft een boete van 60 miljoen Australische dollar (41,4 miljoen euro) gekregen van de Australische toezichthouder ACCC, schrijft The Guardian. Eerder startte de waakhond een rechtszaak tegen Google, omdat het techbedrijf in zijn ogen onterecht de locatie van sommige Android-telefoonbezitters bijhield, zelfs als de locatiegeschiedenis op de toestellen was uitgeschakeld.AP: stel grenzen aan opnieuw gebruiken van persoonsgegevens uit overheidsdata De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) adviseert het voorstel voor een wijziging van de Wet hergebruik van overheidsinformatie aan te passen. Het voorstel, waarin het kabinet overheidsinstellingen aanmoedigt overheidsdata, inclusief persoonsgegevens, beschikbaar te stellen voor hergebruik, stelt onvoldoende grenzen. Met het risico dat persoonsgegevens worden gedeeld zonder toestemming of medeweten van de mensen om wie het gaat.Noyb dient 226 AVG-klachten in tegen websites met misleidende cookiebanners Privacyorganisatie noyb heeft bij achttien Europese privacytoezichthouders in totaal 226 klachten ingediend tegen websites die van misleidende cookiebanners gebruik zouden maken. Het gaat om cookiebanners van het bedrijf OneTrust waarmee websites toestemming kunnen vragen voor het plaatsen van cookies.