Digital Decade Gemeenten
De digitale ontwikkeling is binnen onze samenleving niet meer weg te denken. Digitale technologieën en de integratie van data en informatie raken alle aspecten van gemeentelijk bestuur. Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat de EU een datastrategie heeft geformuleerd met als gevolg dat er veel nieuwe wetgeving op gemeenten afkomt. Tot en met 2026 zullen er in totaal 13 nieuwe wetten van kracht worden op het gebied van digitalisering.
Gemeenten hebben een rijke bron aan persoonsgegevens die van belang zijn voor openbare diensten, stadsplanning en beleidsvorming. Gemeenten interacteren met burgers op vele digitale fronten en zijn een centraal punt binnen onze samenleving. Het is dan ook cruciaal dat gemeenten de nieuwe regels in scope hebben voor de interne organisatie en de impact die dit met zich meebrengt voor organisaties waarmee zij samenwerken. Aansluitend dienen de nieuwe regels geïmplementeerd te worden en dient hierop een aantoonbaar controlemechanisme ingericht te zijn.
De Digital Decade biedt gemeenten de kans om te transformeren om zo hun dienstverlening te moderniseren, de betrokkenheid van burgers te vergroten teneinde vertrouwen te realiseren en innovatie te omarmen. Hierdoor kunnen gemeenten de uitdagingen van de 21e eeuw aangaan waar (online)privacy en ethiek cruciaal zijn.
Wat houdt Digital Decade precies in? Welke stappen dient u als organisatie te nemen om te voldoen aan de gestelde regels? Welke impact heeft dit voor u als gemeente? Hieronder zetten wij per wet beknopt de 10 belangrijkste verplichtingen uiteen.
De verplichtingen uit de Digital Decade geven antwoord op de uitdagende digitale veranderde wereld waar innovatie, data privacy en burgers centraal staan. Deze ontwikkelingen zijn groots en staan garant voor vele veranderingen. Met de juiste aanpak en implementatie van de Digital Decade brengt u uw gemeente naar een hoger niveau van digitale weerbaarheid. Heeft u vragen over de Digital Decade, neem dan contact met ons op.
Meer weten