Gaswet en Elektriciteitswet 1998
Informatieplicht per verkoopkanaal:
De manier waarop een energieaanbieder u benadert, bepaalt welke informatie hij u moet verstrekken:
- Telemarketing: aanbieders moeten zich identificeren en hun intenties duidelijk kenbaar maken. De consument heeft het recht om direct te stoppen met het gesprek.
- E-mail: energieaanbiedingen via de mail moeten duidelijk herkenbaar zijn. De afzender moet duidelijk zijn en de e-mail mag geen misleidende informatie bevatten.
- Verkoop buiten de verkoopruimte: aanbieders die op straat of aan de deur consumenten benaderen, moeten zich identificeren en hun intenties duidelijk kenbaar maken. De consument heeft het recht om bedenktijd te nemen.
Voor alle kanalen geldt in elk geval dat de aanbieder de consument goed moet informeren. Zodat die goed weet hoe het aanbod in elkaar zit en de verschillende aanbiedingen kan vergelijken.
Samenvoeging van de Gaswet en Elektriciteitswet:
De Nederlandse overheid is van plan om de Gaswet en Elektriciteitswet 1998 samen te voegen tot één wet. Dit zal leiden tot:
- De regels worden eenvoudiger en duidelijker.
- De wet sluit beter aan op andere relevante wetgeving.
- Bepalingen worden geordend, de inrichting en taken van de systeembeheerder en de tariefregulering worden inhoudelijk aangepast.
De Eerste Kamer verwierp het voorstel van Minister Kamp in december 2015.
Naleving voor energieaanbieders:
Naast de Gas- en Elektriciteitswet 1998 moeten energieaanbieders zich ook houden aan:
- Informatievoorziening bij Energieverkoop: richtlijn van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) met specifieke informatieverplichtingen.
- Gedragscode Energie-Nederland: praktische richtlijnen voor de naleving van de wet.
Meer weten over de regels vanuit de Gaswet en Elektriciteitswet 1998? Lees hieronder de meest gestelde vragen omtrent deze gedragscode of bekijk onze e-learnings en klassikale trainingen.