Ga naar de inhoud
10 november 2022 • KENNISBANK

Koop op afstand (BW6)

Consumenten kopen steeds meer via internet. Maar ook nog steeds via telefoon of met bestelbonnen, bijvoorbeeld uit een catalogus. Zo’n aankoop is een overeenkomst op afstand. Hierbij is er geen direct contact tussen de ondernemer en de consument, zoals in een winkel. Daarom gelden er aanvullende regels, deze zijn opgeschreven in het Burgerlijk Wetboek.

Uitgebreide informatieplicht

Een belangrijk aspect uit de wet is de informatieplicht van de verkoper. De verkoper moet de koper in begrijpelijke taal informeren, op een manier die past bij het gebruikte kanaal (telefoon, post of internet). Voor ieder kanaal gelden specifieke verplichtingen.

Schriftelijke bevestiging

Wanneer er een overeenkomst is gesloten tot het geregeld leveren van diensten zoals elektriciteit of telecom, dan moet de consument daarvan een schriftelijke bevestiging krijgen. Op een ‘duurzame’ manier, zodat hij het bericht kan opslaan en bewaren, bijvoorbeeld op een harde schijf of een ander opslagmedium.

Bedenktijd

Bij verkoop op afstand mag de consument, uitzonderingen daargelaten, binnen veertien dagen na ontvangst de koopovereenkomst laten ontbinden. Dit mag zonder opgaaf van reden. De verkoper mag hiervoor geen kosten in rekening brengen, behalve verzendkosten. Als de consument de koopprijs al heeft betaald, moet de verkoper deze na de annulering terugbetalen.

De consument heeft een opzegtermijn van twaalf maanden als de verkoper niet voldoet aan de eerder genoemde informatieplicht. Als de verkoper dit alsnog doet en hij dit kenbaar maakt aan de consument, geldt vanaf dan weer de opzegtermijn van veertien dagen.

Toezicht Verkoop op Afstand

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet toe op de naleving van de wetgeving bij verkoop op afstand.

Meer weten over de regels vanuit de Koop op afstand? Lees hieronder de meest gestelde vragen omtrent deze wet- en regelgeving of bekijk onze e-learnings en klassikale trainingen.

Veelgestelde vragen