De Autoriteit Consument & Markt heeft met energieaanbieders afgesproken dat aanbiedingen op maat moeten worden gedaan, waarbij gebruik gemaakt kan worden van het daadwerkelijke verbruik van elektriciteit en gas zoals dat bijvoorbeeld op de jaarafrekening te vinden is. Om dit te doen, kan een leverancier of bemiddelaar vragen of de klant zijn verbruik en einddatum weet. Dit is te vinden op de eindafrekening of de klant kan inloggen op zijn online omgeving van de huidige energieleverancier. Indien de klant deze gegevens niet tot zijn beschikking heeft, dan kan een aanvraag worden gedaan op basis van een schatting. Geef dan wel duidelijk aan dat de berekening d.m.v. een schatting tot stand is gekomen. U kunt de klant bijvoorbeeld een hulpmiddel bieden om het verbruik te schatten (bijvoorbeeld o.b.v. soort woning en gezinssamenstelling) of past standaardwaarden toe.
Wijze van berekening
De klant moet duidelijk worden verteld van welk verwacht verbruik bij een berekening van de kosten wordt uitgegaan en hoe de berekening tot stand komt. Wordt op basis van door de klant verstrekte kenmerken een schatting van het verbruik gemaakt? Dan moet dat tot een goed vergelijkbaar verbruik leiden. Het moet voor de klant bovendien duidelijk zijn het verbruik indicatief is.
Jaarbedrag
Bij het aanbod op maat wordt in ieder geval het indicatieve jaarbedrag weergegeven. Dit bedrag is inclusief alle onvermijdbare belastingen, vaste leveringskosten en heffingen. In het aanbod zitten dus alle totale kosten inbegrepen. Bij aanbiedingen voor een meerjarige overeenkomst waarbij de totale kosten gedurende de looptijd wijzigen (bijvoorbeeld bij loyaliteitskortingen), dan moet duidelijk worden aangegeven welke kortingsacties gelden. Bovendien moet er duidelijk en begrijpelijk worden uitgelegd hoe de korting doorwerkt in het getoonde jaarbedrag zodat, voor de consument een vergelijking met andere aanbiedingen mogelijk is.
Welkomstpremie
Biedt een leverancier een consument een welkomstpremie? Dan moeten de hieraan verbonden voorwaarden vooraf bekend zijn. Het moet voor de consument vooraf duidelijk zijn onder welke voorwaarden hij de welkomstpremie daadwerkelijk krijgt en dus ook in welke gevallen (indien daar sprake van is) hij de welkomstpremie kan mislopen.