Ontmoet collega's van Emiko Alblas:
Auteur archief: Emiko Alblas
-
Consument beter beschermd tegen online misleiding Emiko Alblas Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen tijdens het online winkelen, uitspraken zoals ‘nog maar één artikel op voorraad’ of ‘dit aanbod is beperkt geldig’. Dit soort uitspraken beïnvloeden het koopgedrag van de consument. En dat mag niet, als die bewering niet waar is. Dan is er sprake van misleiding. In de leidraad Bescherming van de online consument maakt de ACM duidelijk waar de grenzen liggen bij de beïnvloeding van de consument in zijn online koopgedrag, want verleiden mag, maar misleiden niet. -
Social Media: gebruik van foto’s. Mag dat? Emiko Alblas Recent was er weer veel commotie over het gebruik van de foto van de zoon van André Hazes jr. door weekblad Privé. André Hazes jr. vond de cover ‘schofterig’ en klaagde weekblad Privé aan wegens schending van het portretrecht. Op de cover van het roddelblad stond een grote foto van André zijn driejarige zoontje. De hoofdredacteur van Privé vond dit geoorloofd, omdat André en zijn ex zelf vaker foto’s van hun zoontje delen via sociale media. Dit roept de volgende vraag op: In hoeverre mag je een Instagram foto publiceren onder het auteursrecht en de AVG? Wij zochten het voor je uit. -
Planet49: Vooraf aangevinkte toestemming voor cookies ongeldig Emiko Alblas Steeds meer toezichthouders spreken zich uit tegen rechtmatigheid van de cookiewall. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) acht cookiewalls op grond van de AVG niet toegestaan. Volgens de AP is er bij een cookiewall geen sprake van vrije toestemming: Als toestemming wordt geweigerd, dan krijg je geen toegang tot de website. Maar klopt dit wel? De zaak van Planet49 zou hierbij een belangrijke rol kunnen spelen. In de Planet49 zaak draait het om het vragen van toestemming aan een gebruiker bij het plaatsen van cookies. De langverwachte uitspraak van het Hof van Justitie is er! -
Gemeente Amsterdam wint beroep over JA/JA sticker Emiko Alblas Sinds januari 2018 heeft de gemeente Amsterdam de JA/JA sticker ingevoerd voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. Een opt-in in plaats van een opt-out systeem. Door de invoering van het opt-in systeem mag ongeadresseerd reclamedrukwerk niet worden bezorgd, tenzij een JA/JA sticker op de brievenbus is aangebracht. De reclame brancheorganisaties waren het niet eens met de invoering van deze maatregel en spande een rechtszaak aan. In hoger beroep oordeelt Gerechtshof Amsterdam nu: De JA/JA sticker mag blijven in Amsterdam. -
De ePrivacy Verordening: wat betekent de komst voor jou? Emiko Alblas Dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”) bestaat en dat je hierin de belangrijkste privacyregels terugvindt, kan je niet zijn ontgaan. Ondertussen zit er in de Europese pijplijn nog altijd de ePrivacy Verordening (“ePV”). In de ePV staan de regels voor het gebruik van e-mail, cookies en andere vormen van elektronische communicatie, zoals Whatsapp, Facebook Messenger en Skype.