Ontmoet collega's van Redactie DMCC:
Auteur archief: Redactie DMCC
-
Aanbevelingen voor een veilige doorgifte van persoonsgegevens buiten de EU Redactie DMCC Onlangs publiceerde de European Data Protection Board (EDPB) aanbevelingen over aanvullende maatregelen die je als organisatie moet nemen om veilig gegevens te kunnen verwerken buiten de EU. Aanleiding hiervoor is de recente uitspraak in de Schrems II zaak. Hier is bepaald dat de huidige waarborgen voor doorgifte van persoonsgegevens buiten de EU niet altijd voldoende zijn om de privacy van de burger te beschermen. De aanbevelingen van de EDPB moeten organisaties helpen om na te gaan of een veilige doorgifte van persoonsgegevens kan worden gegarandeerd. -
Grote rechtszaak tegen Oracle en Salesforce om schending privacy Redactie DMCC Ook e-commerce websites betrokken in onderzoek Stichting 'The Privacy Collective' is afgelopen augustus een rechtszaak gestart tegen Oracle en Salesforce voor de rechtbank van Amsterdam. Ook in Engeland is een gelijksoortige zaak gestart. Oracle en Salesforce wordt verweten dat zij stelselmatig de privacy wetgeving schenden door illegaal persoonsgegevens van Nederlandse internetgebruikers te verzamelen en te verwerken. Dit doen zij door het plaatsen van tracking cookies op de randapparatuur van de webbezoeker, onder meer via e-commerce websites. Méér dan 10 miljoen Nederlanders zouden volgens The Privacy Collective schade hebben geleden. De partij die achter de The Privacy Collective zit, een grote Amerikaanse investeringspartij, kan bij een veroordeling óók een flinke som geld tegemoet zien. -
Gerechtvaardigd belang uit e-Privacy Verordening Redactie DMCC Het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie heeft op 24 september jl. de herziene tekst van de e-Privacy Verordening (ePV) voorgesteld. Het eerder toegevoegde gerechtvaardigd belang als verwerkingsgrondslag voor telecommunicatie metadata en cookiedata is verwijderd. De reden voor het verwijderen van het gerechtvaardigd belang uit de e-Privacy Verordening is dat de privacy van webbezoekers niet voldoende gewaarborgd kan worden. Echter is er wél weer meer ruimte voor de cookiewall, zo lijkt het tenminste. De impact voor aanbieders zal vooralsnog meevallen. -
Politieke update: Staatssecretaris Mona Keijzer geeft toelichting op vereisten toestemming telemarketing en onderzoekt verbod van deur-tot-deur verkoop Redactie DMCC Sinds bekend is dat er mogelijk een opt-in regime komt voor telemarketing bestaat de vrees dat energiemaatschappijen meer gaan inzetten op deurverkoop. Dit riep in de politiek niet alleen de vraag op of het toezicht op de verkoop van energie aan de deur verscherpt moet worden, maar ook of een colportage-verbod tot de mogelijkheden behoort. -
Modernisering van de UAVG Redactie DMCC De Europese Privacywet (de AVG) laat ruimte voor een aantal nationale keuzes. Deze ruimte wordt in Nederland ingevuld door onze Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (de UAVG) en een aantal sector specifieke wetten. Ruim een jaar na de invoering van de UAVG blijkt dat het wenselijk is de UAVG te wijzigen. Op dit moment wordt er een wetsvoorstel voorbereid dat ter openbare consultatie ligt. -
Klantenservice: hard getroffen door corona Redactie DMCC De klantenservice is één van de hardst getroffen afdelingen door de coronacrisis. Steeds meer mensen shoppen in deze tijd online, hierdoor draait de klantenservice overuren. Harvard deed begin maart onderzoek naar de effecten van de coronacrisis op de customer experience. Wachttijden lopen op, klanten reageren emotioneler en gesprekken lopen sneller uit de hand. Hoe zorg je ervoor dat jouw klantenservice blijft functioneren? En hoe houd je je servicelevel op peil onder de huidige omstandigheden?