/minister-informeert-de-kamer-over-nieuwe-regels-telemarketing-en-colportage/ 2025-06-30T17:34:35+00:00 67322438
Ga naar de inhoud
15 mei 2025 • Nieuws

Minister informeert de Kamer over nieuwe regels telemarketing en colportage

Op 15 mei heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat de Tweede Kamer per brief geïnformeerd over de stand van zaken rond verschillende consumentendossiers. Hier geeft hij meer informatie over de inwerkingtreding van de beperking op de klantrelatie bij telemarketing en de introductie van een verplichte afkoelperiode van drie werkdagen bij colportage.

Colportage

Beperking klantrelatie bij telemarketing wordt medio 2026 van kracht

De Eerste Kamer stemde eind 2024 in met de Energiewet en daarmee werden ook de beperkingen op de zogenaamde klantrelatie in telemarketing een feit. De Energiewet is op punten vervlochten met andere wetten en dus staat in H7 van de Energiewet welke andere wetten moeten worden aangepast om in lijn te blijven met de bepalingen uit de Energiewet. Met een Amendement hebben Kamerleden hier een verwijzing naar de Telecommunicatiewet aan toegevoegd met het verzoek in de Telecommunicatiewet een algemeen verbod op te nemen voor het bellen onder de klantrelatie. Bellen onder de klantrelatie blijft nog wel mogelijk voor goede doelen, uitgeverijen en loterijen. In de brief geeft de Minister aan dat een omissie in de wettekst wordt hersteld. Die omissie zorgde ervoor dat slechts één type goede doelen loterij was uitgezonderd van de nieuwe regels. De minister stelt nu wetgeving in het vooruitzicht waarmee alle houders van een kansspelvergunning die afdragen aan goede doelen, sport, cultuur of welzijn worden uitgezonderd van de nieuwe opt-in-regel.

De nieuwe telemarketingregels treden in werking op 1 juli 2026. Tot die tijd geldt een overgangsperiode, zodat bedrijven hun processen kunnen aanpassen.

Drie dagen afkoelperiode bij colportage – consultatie nu gestart

Naast telemarketing gaat de minister ook in op de introductie van een verplichte afkoelperiode van drie werkdagen bij colportage. Deze maatregel is onderdeel van de Implementatiewet richtlijn op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten. Hoewel die richtlijn primair gericht is op financiële diensten, wordt het wetsvoorstel ook gebruikt om nationale aanpassingen rond colportage mee te nemen. De afkoelperiode houdt in dat een overeenkomst pas na drie werkdagen tot stand mag komen, zodat consumenten voldoende bedenktijd krijgen voordat zij ergens aan vastzitten. Ook hier gelden enkele uitzonderingen. Net als bij telemarketing worden ideële en charitatieve instellingen, kerken, uitgevers van nieuwsmedia en goede doelen loterijen uitgezonderd van de nieuwe regeling.

Het wetsvoorstel voorziet daarnaast in een verplichting voor handelaren om een digitale ontbindingsfunctie aan te bieden op hun website of app. Deze functie moet het consumenten mogelijk maken om een overeenkomst net zo eenvoudig te ontbinden als zij die hebben gesloten. Hoewel deze verplichting voortkomt uit een Europese richtlijn voor financiële diensten, geldt zij voor alle online overeenkomsten tussen handelaren en consumenten.

De internetconsultatie voor dit wetsvoorstel is inmiddels gestart en te vinden via internetconsultatie.nl.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.