Later zijn we ingehaald door de werkelijkheid. De sector moest onder maatschappelijke druk, aangescherpte regels en boetes heel snel professionaliseren. En dat deed ze met verve. Ik vind het bijzonder hoe de contactcenters zich hebben ontwikkeld en van compliance een USP hebben gemaakt. Ze laten zien dat conversie en compliance prima samen gaan. Ik denk dat de DMCC controles daaraan een steentje hebben bijgedragen.

Vier jaar geleden koos ik voor DMCC. Dat begreep toen niet iedereen. DMCC was immers geen privacy specialist. Maar voor mij was die keuze heel logisch. Ik wist dat ik met Patrick en Arjen een succesvolle privacy praktijk kon opzetten. Eentje die niet verzandt in onleesbare adviezen, maar die adviseert vanuit de praktijk. We weten wat niet mag, maar kijken altijd naar wat kan. En inmiddels doen we dat met een geweldig team van consultants voor hele mooie bedrijven.

Met hen en van hen leer ik nog iedere dag. We opereren op het snijvlak van techniek, ethiek en beleid. We zoeken uit of iets mag en bedenken dan of en hoe je het moet willen, of het nu gaat om het gebruik van vingerscans, de inzet van custom audience advertising, de termijn van een klantrelatie of  een bewustwordingscampagne gericht op adolescente meisjes in Afrika. Daar ben ik ontzettend trots op.

De keus voor DMCC was ook een beetje een keus voor Patrick. We kennen elkaar 15 jaar. Ik was toen net begonnen bij DDMA, de branchevereniging voor marketing. De vraag kwam of ik notulen wilde maken bij een telemarketing overleg. Het ging over aankomende wetgeving, iets met een register.  Ik begreep er geen bal van. Gelukkig was er een bestuurslid dat mij daarna gedurende heel wat uren geduldig uitlegde hoe de vork in de steel zat. Met hem samen deed ik in de jaren die volgde de lobby voor het Bel-me-niet register. Waar we de klantrelatie voor onze leden behielden en het toenmalige Infofilter als beheerder hebben aangedragen. Dat bestuurslid was Patrick.

Nu ben ik samen met Arjen en Klaas verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de organisatie. Die inmiddels bestaat uit DMCC, TQIS en Weetwatjezegt. We doen advies, auditing, quality control en e-learning. Altijd hands-on vanuit de praktijk. Vanuit de visie  dat organisaties uiteindelijk zelf het instrumentarium moeten hebben om klantcontact compliance te regelen. Er zijn nog zoveel mogelijkheden want iedere organisatie heeft klantcontact, 24/7 en via alle mogelijke kanalen. Klantcontact is je visitekaartje, dus natuurlijk wil je dat dat op orde is. En compliance, kwaliteit en sales bijten elkaar echt niet. Ze kunnen elkaar juist versterken. Dat bij iedere organisatie implementeren is wat ik zou willen. Ik ben benieuwd wat de komende tien jaar zullen brengen.