Nieuws

U wordt gefilmd (en uw emoties gemeten): wat doen die camera's in billboards op stations?

07.09.2017

Iets voor een dystopische science fiction-film als Minority Report? Nee, het gebeurt nu al. Op stations, bij bushokjes en in grote winkelcentra in Nederland zijn digitale reclamezuilen voorzien van camera's die het passerende publiek in de gaten houden. Zij meten op die manier hoeveel mensen er naar een bepaalde uiting kijken en hoe lang dat gebeurt. 

Exploitant van deze zuilen is marktleider Exterion Media (voorheen CBS Outdoor), dat alleen al op Amsterdam Centraal maar liefst 650 digitale schermen beheert. Sinds begin dit jaar loopt een test met de camera's, zegt marketingdirecteur Guy Grimmelt van Exterion Media. Technisch gezien kunnen alle digitale zuilen het kijkgedrag meten, maar gedurende de test draait de software nog op vijftig pilaren. Deze zuilen rouleren over de verschillende locaties.

Na de nodige kritische vragen op Twitter probeert de NS zijn reizigers gerust te stellen met de mededeling dat het niet om camera's gaat, maar om sensoren die alleen de aantallen meten. Maar volgens Grimmelt klopt dat niet helemaal, al spreekt ook hij liever van sensoren dan over camera's. Deze sensoren leggen wel degelijk meer vast dan alleen de hoeveelheid mensen die naar een reclame kijken. Ook het geslacht, schatting van leeftijd en kijkduur worden opgeslagen. Dit is bijzonder waardevolle informatie voor adverteerders, die tot voor kort in het duister tastten over de effectiviteit van hun buitenreclame.

Er worden géén beelden opgeslagen, benadrukt Grimmelt. 'Als de politie bij ons zou aankloppen, kunnen we niets leveren.' Ook kunnen de gegevens volgens Grimmelt niet worden herleid tot individuele personen. Op het moment dat dit wel gebeurt, zou Exterion immers aan het verwerken van persoonsgegevens doen. En daarvoor is toestemming nodig, zegt een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens. 'In zijn algemeenheid is het gebruik van camera's in openbare ruimtes voor reclamedoeleinden niet toegestaan.'

Exterion kijkt overigens ook naar het analyseren van emoties: is iemand blij of juist niet? Deze gegevens zijn echter nog niet betrouwbaar genoeg om te kunnen bijdragen aan betere profielen, stelt de marketingdirecteur. Maarten Goudsmit, advocaat bij Kennedy van der Laan, vindt het inzetten van sensoren op abri's 'op het randje'. 'Bij beveiligingscamera's snapt iedereen dat dat gebeurt. En ook wat het nut daarvan is. Bij reclamezuilen zet ik vraagtekens bij de vraag of dit een gerechtvaardigd belang is, nog los van de vraag of de beelden worden opgeslagen of niet.'

Voor Rejo Zenger van privacyorganisatie Bits of Freedom past het in een bredere trend: 'Er zitten steeds vaker sensoren in apparaten waar je het niet van verwacht. In een lantaarnpaal bijvoorbeeld of, zoals nu, in een billboard. Dit is ongelofelijk misleidend. Het publiek wordt voorgelogen.'

Concurrenten JCDecaux en ClearChannel zeggen desgevraagd geen gebruik te maken van camera's in hun digitale buitenborden.

Bron: Volkskrant.nl

Meer nieuws