Nieuws

Philipse Business School en DMCC slaan handen ineen

05.02.2018

Philipse Business School, dé opleider voor klantcontact en privacy consultancyorganisatie DMCC Nederland hebben de handen ineen geslagen en bieden vanaf vandaag samen e-learning voor privacy bewustwording van klantenservicemedewerkers aan. DMCC had in haar e-learning portfolio al langer een privacy e-learning suite beschikbaar, waarmee organisaties hun personeel in alle geledingen kunnen voorbereiden op de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Van Privacy Basics, tot Privacy Awareness en Security Awareness. Met Philipse Business School heeft DMCC nu “Privacy Awareness voor Customer Service” ontwikkeld, een e-learning programma specifiek voor privacy bij klantenservice. Dit e-learning programma is één van de producten en diensten die Philipse Business School aanbiedt in haar portfolio specifiek gericht op invoering binnen klantcontact organisaties.

Klantenservice is het voorportaal 

Klantenservice gaat straks een hele belangrijke rol spelen in het kader van privacy van klanten. “Consumenten krijgen straks meer rechten en de verwachting is dat ze daar ook gebruik van gaan maken.”, aldus Patrick Jordens, directeur DMCC. “Die klanten komen natuurlijk binnen met hun vragen op customer service afdelingen. Hoe de klantenservicemedewerker hierop is voorbereid door middel van training en bewustwording is van belang voor het gevoel dat de klant overhoudt aan zijn privacy bij de bewuste organisatie.” “Vertrouwen is het sleutelwoord”, voegt Anja Hulsenboom van Philipse Business School, hier nog aan toe. “Zorg dat medewerkers en leidinggevenden de nieuwe regels goed uit kunnen leggen aan elkaar en aan klanten, maar vooral kunnen toepassen in hun gedrag op de werkvloer. Een aantal praktische handvatten maakt dit een stuk gemakkelijker”.

Voorbereiding op de komst van de AVG 

In voorbereiding op de AVG moeten klantcontact organisaties hun personeel trainen en bewust maken. Jordens: “Voor ons was het een logische keuze om voor het ontwikkelen van een specifieke privacy e-learning voor customer service de samenwerking met Philipse Business School te zoeken. Wat mij betreft hét kennishuis voor klantcontact.” 

De AVG gekoppeld aan de werkvloer 

In de e-learning modules krijgen de medewerkers alle nieuwe regels uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Wat betekent de nieuwe wet voor jouw werk? Hoe ga je bijvoorbeeld om met vragen van klanten over het “recht om vergeten te worden”? Welk antwoord past hier goed, en hoe zorg je dat de klant zich gehoord voelt, en je tegelijkertijd goed uitlegt wat dit betekent? Maar ook voor managers zijn er nieuwe situaties die vragen om extra uitleg. Hoe ga je als manager om met het sturen op “minimale registratie” in de diverse klantsystemen, waar we de afgelopen jaren vooral zoveel mogelijk informatie van klanten hebben geregistreerd, om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn? En hoe ga je de service aan klanten borgen? Het nieuwe diensten aanbod is vooral gericht op praktische handvatten, gericht op specifieke toepassing binnen klantcontactomgevingen.