Nieuws

Reclame Code Commissie handhaaft berisping EasyEnergy

27.02.2018

De Reclame Code Commissie handhaaft in hoger beroep de berisping van de nieuwe energieleverancier EasyEnergy wegens misleidende en oneerlijke reclame. Dat heeft de Commissie afgelopen vrijdag bekendgemaakt.

EasyEnergy verscheen in maart 2017 op de Nederlandse markt om transparant en "zonder opsmuk" stroom en gas te leveren aan kleinverbruikers, zoals directeur Maarten Roelfs destijds tegen Energeia zei. De methodiek van het bedrijf: volgen van het verbruik van de klant en de bijbehorende marktprijs één op één doorberekenen, met een opslag van €5 per maand per aansluiting (gas en licht zijn aparte aansluitingen) voor de kosten die het bedrijf maakt.

Concurrent Eneco maakte vervolgens bezwaar bij de Reclame Code Commissie (RCC) tegen reclames van EasyEnergy, waarin een sneer werd uitgedeeld richting andere energieleveranciers. Bij deze andere energiebedrijven betaalt de klant duidelijk meer, aldus de reclame van EasdyEnergy: "voor de directie… de secretaresse… de marketingafdeling… telefonische verkoop… stukje sponsoring… uw welkomstbonus.“ De klant wordt opgeroepen over te stappen ”want easyEnergy is energie voor inkoopprijs”. Dat viel verkeerd bij Eneco, omdat EasyEnergy natuurlijk ook gewoon geld verdient, en kosten maakt voor directie en marketing. De RCC ging mee in de visie van Eneco en berispte EasyEnergy in december.

EasyEnergy tekende beroep aan omdat, aldus het bedrijf, zij zich “van andere energieleveranciers onderscheidt doordat haar leveringstarieven per uur kunnen wijzigen.” Eneco hield vast aan het bezwaar met de constatering dat EasyEnergy, “anders dan in de televisiecommercial wordt gesuggereerd, veel geld aan marketing besteedt”.

“Misleidend”, stelt de RCC over de televisiereclame van EasyEnergy. De reclame is duidelijk een "vergelijkende reclame“, omdat EasyEnergy zich afzet tegen andere energieleveranciers. Vanuit dat perspectief is de informatie die EasyEnergy over zichzelf en de concurrentie geeft "niet compleet en daardoor onjuist”. Het verweer van EasyEnergy dat een tv-reclame niet voldoende ruimte biedt voor volledigheid, accepteert de RCC niet.

Ondanks een berisping van de Reclame Code Commissie meldt de website van EasyEnergy deze maandag nog altijd dat het bedrijf energie levert voor “5 euro per aansluiting”.

De RCC berispt EasyEnergy ook voor de reclame in de papieren media, waarin wel sprake is van vaste kosten per aansluiting van €5, maar niet wordt vermeld dat gas en licht als aparte aansluitingen gelden. Aangezien de meeste particulieren gas én licht van een energiebedrijf afnemen stelt de RCC dat dit “oneerlijke” reclame is. Dezelfde berisping deelt de RCC ook uit voor de wijze waarop het bedrijf klanten lokt op de eigen website. “Nu niet is weersproken dat voor de meerderheid van de consumenten sprake is van vaste leveringskosten van 10 euro per huishouden, ontbreekt ook in zoverre essentiële informatie die de consument nodig heeft voor een geïnformeerd besluit over de transactie.”

De Reclame Code Commissie handhaaft dus haar oordeel en “beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken”.

EasyEnergy: principieel niet eens

EasyEnergy zegt in een reactie dat het bedrijf het “principieel niet eens” is met het feit dat het bedrijf de vaste leveringskosten in elke reclame uiting moet benoemen. Elke energieleverancier rekent namelijk vaste leveringskosten, “en geen enkele leverancier behoeft de vaste leveringskosten in een reclame-uiting te tonen”, zo stelt het bedrijf. “Waarom is EasyEnergy wel verplicht om hier melding van te maken?”, vraagt het bedrijf zich af.

Vervolg bij ACM

Uit het oordeel van de RCC blijkt dat Eneco ook een handhavingsverzoek bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft ingediend naar aanleiding van de wijze waarop EasyEnergy zich in de markt plaatst. Dit heeft de RCC echter niet belet een uitspraak te doen in de klacht van Eneco tegen specifieke reclames van EasyEnergy. Wel stelt de RCC dat een uitspraak van de ACM in dit handhavingsverzoek “mogelijk ook consequenties zal hebben” voor vergelijkbare reclame-uitingen van andere aanbieders zoals “Qurrent, Van de Bron, Vrij op naam, EnergyZero en Energieflex”.

 Bron: Energeia.nl