Ga naar de inhoud
3 juli 2018 • Nieuws

Internationaal onderzoek bevestigt belangrijke tekortkoming online aanbieders

De ‘International Consumer Protection and Enforcement Network’ (ICPEN) concludeert na onderzoek dat veel aanbieders van online diensten consumenten onjuist en onvolledig informeren over de diensten of de producten die zij aanbieden, zodat de consument van te voren niet precies weet wat hij krijgt. Ook hanteren zij voorwaarden die voor consumenten moeilijk te begrijpen zijn. ICPEN roept de eigenaren op om hun websites te verbeteren. ICPEN is een internationaal samenwerkingsverband van toezichthouders op het gebied van consumentenbescherming met wereldwijd ruim zestig leden.

import5-03C94738_website

Eerder dit jaar bleek uit internationaal onderzoek dat de voorwaarden van honderden online aanbieders, variërend van datingsites tot educatieve diensten, videodiensten en appstores, op veel punten onjuist en onvolledig zijn, bijvoorbeeld over het gebruik van persoonsgegevens of over wijzigingen in het contract Dit schaadt het vertrouwen van consumenten in de digitale economie en is slecht voor consumenten en bedrijven.

Rol ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ook deelgenomen aan dit onderzoek. De Nederlandse toezichthouder heeft met name onderzocht hoe het staat met de informatievoorziening aan consumenten in de verschillende appstores. Hieruit bleek onder meer dat consumenten in de appstores niet op de juiste wijze worden geïnformeerd over welke gegevens apps verzamelen en wat er met deze gegevens gebeurt. De ACM gaat samen met de Noorse en Engelse consumententoezichthouder actie ondernemen om dit te verbeteren.

Bron: ACM


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.