Nieuws

Amsterdam zint op list tegen weekkrantje ‘City’ omdat het een verkapte folder zou zijn

03.08.2018

De gemeente Amsterdam denkt na over stappen die het zou kunnen nemen tegen weekblad 'City'. Dat is een huis-aan-huisblad dat in juni is gelanceerd in een oplage van 318 duizend exemplaren door uitgeverij Trusted Media. Die uitgeverij is opgericht door oud-Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs en oud-Telegraaf- (o.a. verslaggever Koninklijk Huis), Jan-Kees Emmer. Dat meldt Villamedia.

88 procent reclame

De uitgave komt niet uit de lucht vallen. Ongerichte verspreiding van folders is in de hoofdstad verboden per begin van dit jaar, tenzij er een Ja-sticker op de brievenbus is geplakt. Een huis-aan-huiskrant mag bij Ja-Nee-stickers nog wel worden bezorgd, mits die voldoet aan een minimum van tien procent redactionele content. Daar voldoet weekblad City ‘ruimschoots’ aan met ‘slechts’ 88 procent reclame.

De gemeente zit met het krantje in de maag en denkt na over een manier om te handhaven, maar realiseert zich wel dat dat een moeilijke opgave is. City voldoet immers aan de norm van tien procent nieuws en informatie. Zo gaat de uitgave ook door de bus bij huishoudens die hebben aangegeven geen ongeadresseerd reclamemateriaal te willen ontvangen. Villamedia zegt dat de gemeente dan ook kijkt naar een mogelijke herdefiniëring van het begip huis-aan-huisblad. Een woordvoerder zegt dat de gemeente zo’n 120 klachten heeft ontvangen over het ongevraagd bezorgen van City.

Afwijssticker

Een alternatief dat de gemeente onderzoekt, is of het alle brievenbussen in Amsterdams opt-in kan maken. Villamedia: ‘Zelfs als er geen afwijssticker voor reclamedrukwerk op de deur zit, zou dat als een “nee” moeten gelden tot iemand actief aangeeft zulk materiaal te willen ontvangen.’

Emmer zegt het in een reactie aan Villamedia ‘zorgelijk’ te vinden dat de gemeente zich een oordeel lijkt aan te matigen over de inhoud van City. ‘City wordt gemaakt door een onafhankelijke redactie. (…) Het zou de hele journalistieke wereld zorgen moeten baren als een overheid een redactionele organisatie de maat neemt en gaat bepalen wat wel en geen nieuws is.’

Bron: Adformatie.nl