Archief
-
Corona en thuiswerken: Phishingmails Emiko Alblas Sinds het coronavirus werkt iedereen, waar kan, voornamelijk vanuit huis. Aan thuiswerken kleeft het risico dat de beveiliging thuis misschien minder goed op orde is dan op kantoor. Met als gevolg dat gevoelige gegevens op straat kunnen komen te liggen en dus een potentieel datalek op de loer ligt. Zo waarschuwt het Nederlandse beveiligingsbedrijf Northwave voor een nieuwe golf van phishingmails. Een groep internetcriminelen verstuurt phishingmails, zogenaamd afkomstig van DocuSign, met daarin malafide software. -
Mag er op social media een custom audience aangemaakt worden? Sabine Straver Veel organisaties (willen) adverteren op gerichte doelgroepen (custom audiences) op social media. Voor het aanmaken van die doelgroepen wordt er data gedeeld met Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter. Om precies te zijn: e-mailadressen of cookiedata. Dit raakt privacy- en telecomwetgeving. Wij krijgen dan ook vaak de vraag of dit mag. In deze blog staan we stil bij de mogelijkheden en knelpunten van het gebruik van custom audiences. -
Artificial Intelligence is geen alternatief voor handmatige gespreksanalyse Arjen van Eeuwen Het duurt niet lang meer voordat de eerste zelfrijdende auto’s op de openbare weg te vinden zijn. Google’s digitale assistent is al in staat om telefonisch een afspraak te maken met de kapper en met behulp van gezichtsherkenning wordt die ene persoon feilloos in een grote menigte herkend. Hoe moeilijk kan het dan zijn om met AI de compliance vast te stellen van (opgenomen) telefoongesprekken? Bas de Zoete schreef hierover zijn afstudeerscriptie bij DMCC, de resultaten zijn verrassend. Naast theoretisch onderzoek zijn er diverse experts op het gebied van AI en klanten van DMCC geïnterviewd. Na maandenlang onderzoek werden de uitkomsten gepresenteerd. -
Wetswijziging Telecomwet aangenomen door Tweede Kamer Jitty van Doodewaerd De wetswijziging van de Telecommunicatiewet is vandaag aangenomen door de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel heeft als doel om ongevraagde communicatie door middel van telemarketing alleen nog toe te staan op basis van opt-in (toestemming). Bellen met eigen klanten mag onder voorwaarden nog wel. Twee ingediende amendementen zijn ook aangenomen. Zo komt er een brede uitleg van het begrip klant voor goede doelen. En moet de regering als zij toch een wettelijke termijn stellen aan de klantrelatie deze voorleggen aan de Kamer. -
DMCC update: Tweede Kamer voorstander van opt-in telemarketing Jitty van Doodewaerd De wetswijziging van de Telecommunicatiewet is vandaag plenair besproken in de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel heeft als doel om ongevraagde communicatie door middel van telemarketing alleen nog toe te staan op basis van opt-in (toestemming). Bellen met eigen klanten mag onder voorwaarden nog wel. Het voorstel heeft steun van de voltallige Kamer. Er wordt wel gepleit voor een brede uitleg van het begrip klant voor goede doelen. De Kamer is daarnaast voorstander voor het stellen van een duidelijke termijn aan de klantrelatie via een AMvB. -
Update AVG en Brexit Leontien Daum In oktober schreven we een blog over de Brexit en beloofden we om u op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Op 31 december jl. eindigde de transitieperiode voor de afspraken tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk (VK). En zoals u wellicht in de media heeft gelezen is er een akkoord bereikt: de EU-UK Trade and Cooperation Agreement (TCA). De TCA is in werking getreden per 1 januari 2021. In deze TCA is vastgelegd dat doorgiften van persoonsgegevens vanuit de EU naar het VK vooralsnog niet worden gezien als een doorgifte naar een Derde Land. Dit geldt voor een beperkte periode en is onder specifieke voorwaarden vastgelegd.