Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM:
“Consumenten mogen tijdens het boekingsproces niet  met extra kosten
worden geconfronteerd die ze altijd moeten betalen. Duidelijke prijzen
zijn niet alleen belangrijk voor consumenten, maar ook voor ondernemers
die met elkaar concurreren.” Online aanbieders van tickets krijgen tot 1
oktober a.s. de tijd om hun praktijk aan te passen.

Duidelijke prijzen

De ACM heeft het thema ‘duidelijke tarieven en
voorwaarden’ hoog op haar agenda staan. De toezichthouder wil dat
prijzen voor de consument transparant zijn. Met duidelijke prijzen
kunnen zij producten en diensten eenvoudiger vergelijken. Dat bevordert
eerlijke concurrentie tussen bedrijven. Consumenten profiteren daarvan
in de vorm van scherpere prijzen en betere kwaliteit en service.

Veel consumenten klaagden bij de ACM over de kosten van
concert-, theater- en festivalkaarten. Zij meldden vooral dat er tijdens
het boekingsproces nog allerlei kosten bij kwamen die vooraf niet
bekend waren maar die je wel moest betalen, zoals administratiekosten,
servicekosten of printkosten. Het kaartje dat in eerste instantie
goedkoop leek, werd door deze bijkomende kosten  een stuk duurder, tot
wel 20% bovenop de oorspronkelijke prijs.

De ACM draagt de primaire aanbieders van concert-,
theater- en festivaltickets en hun organisatoren op de prijsvermelding
op hun website voor 1 oktober aan te passen. Vervolgens gaat de ACM opnieuw controleren of zij hun prijzen correct vermelden. Is dat niet het geval dan kan de ACM hen daartoe dwingen.

Bron: ACM.nl