Bedenktijd

„Een consument heeft bij telefonische verkoop een bedenktijd van twee weken, de zzp’er zit er direct aan vast”, legt ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep uit in een gesprek met de Telegraaf. Snoep: „Wij zien dat bedrijven en callcenters zich expres op zzp’ers richten. Zij proberen aan de telefoon een ’ja’ los te peuteren. Er zijn ook bedrijven die het gesprek opnemen. Dan ben je al helemaal aan het akkoord gebonden.”

Oproep

Op 3 april doet de ACM een officiële oproep aan het kabinet en de Tweede Kamer om zzp’ers ook een wettelijk recht te geven op de bedenktijd en het vereiste van een schriftelijke bevestiging van de overeenkomst.

Daarnaast zegt de ACM ook een leidraad te gaan opstellen die consumenten moet beschermen tegen psychologische trucs bij online verkoop. De ACM is van mening dat telefonische verkopers tegenwoordig zo geraffineerd te werk gaan, dat meer bescherming voor de zzp’er geboden is.

Bron: zzp-nederland.nl