Bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept de Nederlandse politiek op om zzp’ers beter te beschermen tegen oplichters. ZZP Nederland is het hier roerend mee eens en heeft in het verleden meer dan eens dezelfde oproep gedaan. Bij ZZP Nederland komen al jaren veel klachten binnen van ondernemers die op agressieve wijze benaderd worden door tussenpersonen die contracten aan zzp’ers proberen te verkopen, dat kunnen energiecontracten zijn, maar ook contracten tot plaatsing op een bepaalde website, contracten om de ranking van de website van de zzp’er hoger in Google te krijgen etc.
ACM eens met ZZP Nederland: bescherm zzp’er tegen oplichting

Bedenktijd
„Een consument heeft bij telefonische verkoop een bedenktijd van twee weken, de zzp’er zit er direct aan vast”, legt ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep uit in een gesprek met de Telegraaf. Snoep: „Wij zien dat bedrijven en callcenters zich expres op zzp’ers richten. Zij proberen aan de telefoon een ’ja’ los te peuteren. Er zijn ook bedrijven die het gesprek opnemen. Dan ben je al helemaal aan het akkoord gebonden.”
Oproep
Op 3 april doet de ACM een officiële oproep aan het kabinet en de Tweede Kamer om zzp’ers ook een wettelijk recht te geven op de bedenktijd en het vereiste van een schriftelijke bevestiging van de overeenkomst.
Daarnaast zegt de ACM ook een leidraad te gaan opstellen die consumenten moet beschermen tegen psychologische trucs bij online verkoop. De ACM is van mening dat telefonische verkopers tegenwoordig zo geraffineerd te werk gaan, dat meer bescherming voor de zzp’er geboden is.
Bron: zzp-nederland.nl
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.