De ACM heeft vastgesteld dat er in Nederland bedrijven zijn die tegen betaling neprecensies, neplikes of nepvolgers aanbieden, die gebruikt kunnen worden op bijvoorbeeld Facebook en Google.

Bedrijven, influencers en anderen gebruiken deze neprecensies om het beeld van hun bedrijf, product of dienst te manipuleren. “Hierdoor worden consumenten misleid over de kwaliteit of populariteit van een bedrijf, product of dienst”, meldt de toezichthouder.

Daarnaast worden de neprecensies door bedrijven ingezet om concurrenten in een kwaad daglicht te zetten. Volgens de ACM wordt de schade die online adverteerders hierdoor oplopen wereldwijd geschat op zeker 1,2 miljard euro.

“Het bewust inzetten van nepreviews, neplikes en nepvolgers schaadt het vertrouwen van consumenten in het internet als marktplaats”, zegt Edwin van Houten, directeur consumenten van ACM. “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online aantreffen en hun aankoop daarop baseren. Bovendien kan het gebruik van misleidende beoordelingen leiden tot oneerlijke concurrentie tussen bedrijven.”

Vordert klantbestanden

De ACM gaat de bedrijven opsporen die de nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden. De toezichthouder draagt deze bedrijven vervolgens op hun praktijken te stoppen. Daarbij vordert de ACM hun klantenbestanden.

Daarmee spoort de ACM vervolgens de klanten op aan wie de bedrijven de diensten leveren. Ook zij worden door de toezichthouder aangesproken. Weigeren de partijen om te stoppen met het plaatsen van de misleidende reviews, dan kan de ACM boetes opleggen.

Lees meer op nu.nl