Energiebedrijven houden zich niet goed genoeg aan de regels voor het werven van nieuwe klanten. Dat blijkt uit de eerste resultaten van onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar werving door energiemaatschappijen. De ACM gaat de komende tijd vervolgonderzoek doen naar misleidende handelspraktijken door enkele energieleveranciers. Met enkele andere energieleveranciers maakt de ACM afspraken over het beter waarborgen van de belangen van potentiële klanten. Het gaat hier om bedrijven waarbij de ACM nu geen misleidende handelspraktijken heeft vastgesteld, maar die hun werkwijzen wel zouden moeten verbeteren.
ACM in actie tegen misleidende werving energiecontracten
De ACM houdt de bedrijven waar zij afspraken mee maakt extra in de gaten en blijft onderzoek doen naar misleidende werving van energiecontracten. De ACM onderzoekt hierbij ook bedrijven die namens energiebedrijven klanten werven.
Voorbeelden van misleiding
Bij het vervolgonderzoek naar misleidende handelspraktijken kijkt de ACM naar bedrijven die onjuiste of onduidelijke informatie geven om consumenten over te halen om over te stappen. Zo is het voor consumenten vaak niet duidelijk welk bedrijf hen benadert en ontbreekt essentiële informatie over tarieven. Ook komt het voor dat verkopers het verwachte energieverbruik lager voorspiegelen dan het daadwerkelijk is. Hierdoor lijkt het alsof consumenten geld besparen, omdat het nieuwe termijnbedrag lager lijkt. Maar achteraf, bij de jaarafrekening, moeten zij veel bijbetalen. Sommige bedrijven kiezen er bewust voor om kwetsbare consumenten te benaderen.
Goede voorbeelden
De ACM heeft bij onderzoek naar verkooptechnieken ook goede voorbeelden gezien, zoals het inbouwen van een extra ‘afkoelingsperiode’. Zo sluit de consument niet direct aan de telefoon of aan de voordeur een contract af, maar wordt er na het gesprek schriftelijk een aanbod gedaan dat de consument op een later moment kan bevestigen. Ook het met toestemming van de consument opnemen en bewaren van het hele verkoopgesprek en dus niet alleen het gedeelte waar het contract wordt afgesloten kan in het belang van de consument zijn omdat dit er voor zorgt dat verkoopmedewerkers zich beter aan de regels houden. De ACM roept energieleveranciers deze goede voorbeelden over te nemen.
Monitoring om overtredingen te voorkomen
De ACM heeft ook geconstateerd dat een aantal energieleveranciers verbeteringen zouden moeten doorvoeren om overtredingen in de toekomst te voorkomen. Naast de afkoelingsperiode en het opnemen van gesprekken, kunnen zij maatregelen nemen om te garanderen dat de verkoper de consument een passend aanbod doet. De ACM maakt met deze bedrijven afspraken over het beter waarborgen van de belangen van potentiële klanten en zal strak monitoren of de bedrijven zich hier aan houden.
Tips voor consumenten
Op de website van de ACM ConsuWijzer staan tips voor consumenten voor het vergelijken van energieleveranciers. De ACM roept consumenten op het aanbod van aanbieders goed te bestuderen en dit te vergelijken met andere aanbieders. Een ongevraagd (telefonisch) aanbod is namelijk lang niet altijd de beste aanbieding. Verder kan naast de prijs ook bijvoorbeeld duurzaamheid (een groen of grijs energielabel) een rol spelen bij de keuze. Om consumenten te beschermen tegen ongevraagde telefoontjes gaan op 1 juli 2021 nieuwe telemarketingregels in. Consumenten mogen dan alleen nog gebeld worden door bedrijven als zij daar zelf toestemming voor gegeven hebben of als ze maximaal 3 jaar geleden klant zijn geweest.
Lees meer op acm.nl
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.