De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet onderzoek naar agressieve werving door energieleveranciers, maakt de waakhond bekend in een vrijdag gepubliceerde agenda voor 2020.
ACM onderzoekt agressieve werving door energiebedrijven
De ACM maakt zich zorgen over misleidende verkooptrucs van energieleveranciers. Het afgelopen jaar heeft de autoriteit veel klachten over intermediairs ontvangen.
Energieleveranciers zetten deze bedrijven in om mensen online, telefonisch of aan de deur te benaderen om over te stappen naar een andere leverancier. Er zouden zelfs babbeltrucs worden gebruikt. De ACM doet al langer onderzoek naar energieleveranciers. Afgelopen december viel de autoriteit nog binnen bij het kantoor van Vattenfall in Weesp. Er waren aanwijzingen dat er sprake was van malafide verkooppraktijken.
Neprankings en neplikes
De ACM gaat ook een groot deel van het onderzoek richten op misbruik bij online verkoop, zoals neprankings en neplikes. Hieronder valt ook het gebruik van zelflerende algoritmes. Met behulp van deze algoritmes zouden supracompetitieve prijzen kunnen worden bereikt.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.