Communicatie over levertijden

Thuiswinkel.org startte enkele weken geleden de campagne ‘Wees voorbereid, Bestel op tijd’. Ellen de Lange, adviseur logistiek: “De sector heeft het momenteel natuurlijk enorm druk en iedereen doet zijn best om de pakjes op tijd bij de consument te krijgen. Wij adviseren webwinkels daarom al ruim voor de eindejaarsperiode om duidelijk te zijn over levertijden en goede afspraken te maken met de vervoerder. Met de campagne kan de webwinkel de consument oproepen op tijd te bestellen, zodat er minimale leverproblemen ontstaan in de drukke eindejaarspiek.”

Wanneer een webwinkel door drukte een bepaald product niet tijdig kan leveren, moet de webwinkel dit er duidelijk bij vermelden. Het belangrijkste is dat webwinkels waar kunnen maken wat zij beloven aan consumenten. De ACM houdt dit in de gaten, onder andere via meldingen van consumenten bij haar loket ACM ConsuWijzer.

De winkels waarover consumenten hebben geklaagd, zijn inmiddels door de ACM op hun handelwijze aangesproken. Deze shops waren onduidelijk over de verwachte levertijden, betaalden hun klanten niet op tijd terug na een retour of hadden een slecht bereikbare klantenservice. De ACM zegt dat een aantal van deze webwinkels actie heeft ondernomen. Zo hebben sommige ondernemingen bijvoorbeeld de klantenservice uitgebreid.

We hebben ook een YouTube aflevering gemaakt over levertijden, benieuwd? Bekijk hem hieronder!

Lees meer op thuiswinkel.org