Ga naar de inhoud
26 november 2018 • Nieuws

ACM wijst op gevaren aankopen via social media

Consumenten kopen steeds meer en steeds vaker online. Ook via social media proberen verkopers consumenten nu te verleiden tot impulsaankopen. Bij het kopen via social media is het echter vaak onduidelijk wie de aanbieder is en of wat de aan- en verkoopvoorwaarden zijn.

import187-vlogger

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft daarom een Nepshop geopend in Amsterdam als onderdeel van een campagne om consumenten te waarschuwen voor de gevaren van aankopen via social media. Zeker rondom Black Friday ontvangen consumenten veel online aanbiedingen voor Sinterklaas en Kerst. Sommige aanbiedingen komen van nepshops die iets heel anders leveren dan is besteld, of gewoon niets. Ook blijkt soms aan een gratis proefpakket een duur abonnement vast te zitten.

Probleemaankopen via social media

Nepshop is een pop-up tentoonstelling over winkelen via social media. In de tentoonstelling zijn tien voorbeelden te bekijken van hoe aankopen via social media fout kunnen gaan. Het is belangrijk dat consumenten weten waarop ze moeten letten om te voorkomen dat er iets mis gaat met de aankoop. De belangrijkste tips voor consumenten op ConsuWijzer.nl zijn:

  • Check reviews.
  • Betaal achteraf of verzekerd.

Als onderdeel van de lopende campagne heeft de ACM een filmpje gemaakt waarin de Nepshop te zien is. Ook de tien online miskopen worden in beeld gebracht. Verder deelden consumenten hun ervaringen. Consumenten kunnen zich melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. ConsuWijzer geeft ook advies over de vervolgstappen die zij kunnen zetten.

Lees verder op Telecompaper.com


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.