Ga naar de inhoud
11 februari 2019 • Nieuws

Afschaffing Bel-me-niet-register: kind met badwater weggegooid?

Bedrijven die reclame willen maken voor hun diensten hebben het anno 2019 niet erg makkelijk. Steeds meer worden ze voor adverteren afhankelijk van grote buitenlandse digitale platforms. Want ga maar na: lokale reclamefolders mogen vaak niet meer verspreid worden. En nu legt staatssecretaris Keijzer telemarketing ook al verder aan banden: van ja-mits, naar nee-tenzij. Reden? Irritatie.

import62-Callcenter

Fijn toch

En ik hoor u inderdaad denken: fijn, dan hoef ik niet meer gebeld te worden door een bedrijf om vervolgens bij geen interesse dat irritante bandje te horen voor het bel-me-niet-register. Veel sympathieker toch als bedrijven straks niet meer mogen bellen, tenzij ze vooraf toestemming hebben gevraagd. Maar de onderbouwing – irritatie – voor de rigoureuze ingreep is nogal dun, en de gevolgen zijn nog (!) niet goed doorgedacht.

Irritatie aanpakken

Beter was geweest als de staatssecretaris gericht de irritatie had aangepakt, in plaats van het kind met het badwater weg te gooien. Bijvoorbeeld door de handhaving te verbeteren, en misbruikende bedrijven te straffen. Of door de weeffout in de huidige wet op te lossen waardoor consumenten aan het eind van élk telemarketinggesprek het bmnr (bel-me-niet-register) moet worden aangeboden, ook als de consument allang ingeschreven staat en wordt gebeld door een bedrijf waar hij of zij klant is. Want consumenten die al in het bmnr staan, krijgen nu de indruk dat het register niet goed werkt omdat telkens opnieuw moet worden aangeboden zich in te schrijven.

Kafkaesk

Nu niet voor gerichte interventie maar voor de rigoureuze oplossing is gekozen, moeten de gevolgen niet onnodig pijnlijk gaan zijn. Want wanneer in de huidige wet de opt-out (dus ja, mits) gewoonweg naar opt-in (nee, tenzij) wordt omgeschreven dan heeft dat ook gevolgen voor b2b-marketing. Dan mag de meelfabriek straks de bakker niet meer bellen zonder toestemming, net als zzp’ers onderling. Daar krijg je rare kafkaëske situaties van.

Rechtvaardig en zorgvuldig

Komt nog bij dat in telemarketing heel veel mensen werkzaam zijn, vaak zonder startkwalificaties. Zo’n sector kun je niet in één keer voor een deel uitzetten en daarvoor is een overgangsperiode van minstens twee jaar voor nodig. Als een grote fabriek in Nederland sluit, dan belt Rutte de directeur. Dan kan de staatssecretaris toch niet willens en wetens zoveel werkgelegenheid in één klap beëindigen? En niet eens om bedrijfseconomische redenen, maar slechts om irritatie. De duivel zit in het detail. Wanneer het kabinet kennelijk streng wil zijn, dan ook graag rechtvaardig, behoorlijk en zorgvuldig.

Geschreven door: David de Nood, Beleidssecretaris ICT en privacy VNO-NCW


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.