De Reclamecode Online Kansspelen komt bovenop de wetgeving die sinds 1 april 2021 is vastgelegd in de Wet Kansspelen op Afstand en per 1 oktober effectief is.

Wat houdt de code in?
Het beschermen van kwetsbare groepen is een belangrijk onderdeel van de wet- en regelgeving voor online kansspelen. De wet bevat bijvoorbeeld al de beperking dat er geen reclame mag worden gemaakt op tv tussen 06.00 en 21.00 uur. Deze beperking wordt nu ook uitgebreid naar internet. Ook hier wordt tussen 06.00 en 21.00 uur de beperking opgelegd om geen online videoreclame uit te zenden. Bovenop de wet voegt de reclamecode een maximum van drie tv-reclames voor risicovolle kansspelen per reclameblok toe.

De reclamecode is met moeite tot stand gekomen. Eerder schortte de Consumentenbond de samenwerking met de Stichting Reclame Code op uit onvrede over de code en de onwil van de goksector om deze aan te passen. Helma Lodders, voorzitter van de Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieder (VNLOK): ‘Het was niet eenvoudig om de belangen van alle betrokken partijen te verenigen, maar het is gelukt om tot een stevige reclamecode voor online kansspelen te komen die consumenten en specifiek kwetsbare groepen aanvullend beschermt.’

Hierbij is advies betrokken van verslavingsdeskundigen en consumentenorganisaties, zegt Lodders. ‘Wettelijk gelden al tal van beperkende maatregelen voor het promoten van online kansspelen. Met deze code doen de leden van de VNLOK daar – ook luisterend naar de maatschappelijke discussie – nog eens vrijwillig een flinke schep bovenop. Hiermee wordt de ervaren overkill aan reclames stevig teruggedrongen, niet alleen op tv en radio, maar ook online. Zonder de maatschappelijke doelstelling in gevaar te brengen om 80 procent van de huidige spelers van de illegale naar de legale aanbieders van online kansspelen te leiden. Een doelstelling waarvoor het op verantwoorde wijze reclame maken essentieel is.’

Hoe werkt de Reclamecode Online Kansspelen?

De Reclamecode Online Kansspelen geldt initieel tot 1 maart 2023. Iedereen kan een klacht indienen op basis van de regels in de nieuwe code. Deze wordt dan beoordeeld door de Reclame Code Commissie van de Stichting Reclame Code. Wordt de klacht toegewezen, dan past de adverteerder zijn reclame-uiting aan. De Reclamecode Online Kansspelen zorgt ervoor dat aanvullend op wat de wet al vereist: het aantal reclames wordt beperkt, er extra inhoudelijke beperkingen komen en bonussen om spelers te verwelkomen beperkt worden ingezet.

Bron: adformatie.nl