De tips van de AP staan in de handleiding ‘Connected car? Bescherm uw privacy!’ De tips helpen mensen om hun persoonsgegevens te beschermen bij de koop, huur, gebruik en verkoop van connected voertuigen.

Risico’s connected cars

Waar je de afgelopen tijd allemaal bent geweest, hoe hard je hebt gereden, met wie je vanuit de auto hebt gebeld: een voertuig kan al dit soort gegevens verzamelen. Zo weet een voertuig veel over zijn inzittenden. En daarmee ook de autofabrikant en mogelijk andere partijen waarmee een autofabrikant die gegevens deelt, zoals de leasemaatschappij. Dit kan gaan om zeer gevoelige informatie. Uit locatiegegevens is bijvoorbeeld af te leiden hoe vaak iemand naar de dokter gaat, de sportschool bezoekt of juist een snackbar en hoe laat iemand thuiskomt van werk. Maar ook of iemand naar een verslavingskliniek rijdt, een familielid bezoekt in de gevangenis of de auto elke week parkeert bij een kerk, moskee of synagoge.

Een slechte beveiliging van die persoonsgegevens of het doorverkopen daarvan zijn risico’s waar mensen rekening mee moeten houden. Dit doorverkopen kan voor sommige organisaties waardevol zijn omdat ze hiermee een gedetailleerd profiel over iemand kunnen maken. Daarmee kunnen zij personen bijvoorbeeld gericht benaderen. Dat kan handig lijken. Maar het kan er bijvoorbeeld ook toe leiden dat er reclames over iemands medische aandoening verschijnen terwijl diegene net met vrienden tv kijkt.

Tips en rechten

In de handleiding staat onder meer waar je op moet letten voordat je een connected voertuig koopt. Een autofabrikant, importeur of dealer is bijvoorbeeld verplicht om kopers te informeren over welke gegevens het voertuig verzamelt en opslaat. Ook biedt de handleiding een overzicht met tips en informatie over je rechten wanneer je het voertuig in gebruik neemt of weer verkoopt. Zoals de tip om alle data uit de auto te verwijderen bij verkoop om te voorkomen dat de nieuwe eigenaar toegang krijgt tot de data van de vorige.

Klachten

Autogebruikers met vragen over de persoonsgegevens die hun voertuig verzamelt, nemen eerst contact op met de fabrikant, dealer, leasemaatschappij of andere partijen betrokken bij koop, lease of huur van een auto. Bijvoorbeeld wanneer zij de over hun verzamelde gegevens willen inzien of laten verwijderen. Wanneer de betrokken partij een verzoek niet naar tevredenheid afhandelt, kan de autogebruiker een klacht of tip indienen bij de AP.

Lees meer op ap.nl