De AP ontving in de eerste helft van dit jaar meer dan vijftienduizend klachten, waaronder veel internationale klachten. “Een verklaring hiervoor is dat de mogelijkheid om privacyklachten in te dienen nieuw is in Nederland en steeds bekender wordt”, schrijft de autoriteit.

Het aantal klachten is nu echter te groot om met de “best passende behandeling” af te handelen, schrijft voorzitter Aleid Wolfsen. Er is inmiddels sprake van een achterstand. De AP schat dat het nu gemiddeld vier tot zes maanden duurt voordat de toezichthouder aan een klacht toe kan komen. De autoriteit is nu in gesprek met het ministerie van Justitie en Veiligheid om een oplossing te vinden.

Ondertussen heeft de AP maatregelen getroffen. Zo neemt de toezichthouder klachten pas in behandeling als die ook zijn ingediend bij de organisatie waar de klacht over gaat. Klachten waarbij nader onderzoek nodig is, worden getoetst op prioriteit. Die klachten worden alleen verder in behandeling genomen als er bijvoorbeeld sprake is van veel schade bij de indiener of een groter belang voor de samenleving.

Lees verder op NU.nl