Als Herman Poot uit het Brabantse Grave een aanmeldbrief van buurtapp Nextdoor op de deurmat vindt, lijkt het hem nog een leuk idee. Poot en zijn vrouw zijn gepensioneerd, hebben wat tijd over en willen graag hun buren helpen in Zittert, de wijk waar ze al sinds 1995 wonen. Het is soms lastig met elkaar in contact te komen. De app, denken ze, kan misschien uitkomst bieden.
Nextdoor, in 2011 opgericht in Silicon Valley, is een online platform waar buren met elkaar in contact komen en discussiëren over hun wijk. Denk aan: gesprekken over buurtbarbecues, tips voor de beste loodgieter en waarschuwingen voor verdachte activiteiten in de populaire sectie ‘buurtpreventie en veiligheid’. In Nederland zijn 6.651 buurten op Nextdoor aangesloten, volgens het bedrijf ruim tweederde van het totaal. Het wil niet zeggen hoeveel actieve gebruikers er zijn.
Als Herman Poot de gebruiksvoorwaarden nog eens goed doorleest, ziet hij een zin die hij niet goed begrijpt. „We kunnen bepaalde beperkte persoonlijke informatie over jou in gehashte vorm, zoals een gehashed e-mailadres, delen met onze advertentiepartners en andere derde partijen die ons helpen advertenties te leveren”, staat er. Poot laat het aan zijn zoon lezen, een ict’er. „Die snapte er ook niks van. Toen dacht ik: wat is dit nou? Stop ermee.”
Lees verder op NRC.nl