Volgens de FTC wist een aanvaller in februari 2019 misbruik te maken van een kwetsbaarheid en kon zo e-mailadressen, namen, telefoonnummers, wachtwoordhashes, securityvragen en antwoorden en adresgegevens van 23,2 miljoen accounts buitmaken, alsmede 180.000 onversleutelde social-securitynummers en tienduizenden gedeeltelijke creditcardnummers en verloopdata. Sommige van de informatie werd vervolgens op internet te koop aangeboden.

Een maand nadat CafePress was gewaarschuwd voor de kwetsbaarheid en dat aanvallers klantgegevens hadden buitgemaakt werd het beveiligingslek pas verholpen. Ondanks herhaaldelijke waarschuwingen, waaronder van een buitenlandse regering in april 2019, stelde CafePress pas maanden later een onderzoek in. Het niet nader genoemde land waarschuwde CafePress dat klantgegevens waren buitgemaakt en het bedrijf klanten zou moeten waarschuwen. CafePress besloot klanten alleen te vertellen dat ze hun wachtwoorden als onderdeel van nieuw wachtwoordbeleid moesten aanpassen.

Pas in september 2019, een maand nadat het datalek breed in de media was gekomen, kwam CafePress met een waarschuwing aan klanten. Volgens de FTC zorgden de lakse beveiligingsmaatregelen van CafePrss ervoor dat klanten nog steeds risico liepen. Zo konden mensen hun wachtwoord resetten door de securityvragen te beantwoorden die bij de aanval waren buitgemaakt.

De FTC stelt dat CafePress het datalek, veroorzaakt door het lakse beveiligingsbeleid, heeft verzwegen. In maart kondigde de toezichthouder al een schikking aan die nu definitief is geworden. CafePress gaat “inadequate authenticatiemaatregelen” vervangen voor multifactorauthenticatie, de hoeveelheid verzamelde en bewaarde data beperken, socialsecurity-nummers versleutelen en het securityprogramma laten auditen. Verder zal CafePress 500.000 dollar betalen dat wordt gebruik als schadevergoeding voor slachtoffers van het datalek en moet het slachtoffers over de datadiefstal informeren.

Bron: security.nl