Ga naar de inhoud
9 april 2021 • Nieuws

Consumentenbond wil meer regels om privacy van kinderen te beschermen

De privacy van kinderen wordt onvoldoende beschermd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), concludeert de Consumentenbond na onderzoek. De belangenvereniging vindt dat er aanvullende regels nodig zijn en overhandigde daarom donderdag een rapport aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

keyboard-895556_1920

Hoewel de privacyregels van de AVG voorschrijven dat platforms kinderen “specifieke bescherming” moeten bieden, laat de wet volgens de Consumentenbond grotendeels in het midden hoe ze dat precies moeten doen.

“Slechts twee artikelen in de wet gaan over dit onderwerp. Daarin staat alleen iets over de ouderlijke toestemming en de verplichting van platforms om duidelijk te zijn over welke persoonsgegevens ze verzamelen en hoe ze die verwerken”, meldt de Consumentenbond.

Directeur Sandra Molenaar noemt dat “volstrekt onvoldoende”. “De ouderlijke toestemming is meestal kinderlijk eenvoudig te omzeilen. Bovendien kun je van kinderen niet verwachten dat ze kunnen overzien wat de gevolgen zijn van hun toestemming voor het verzamelen van hun gegevens.”

Geld verdienen aan gepersonaliseerde reclame voor kinderen

Volgens de Consumentenbond ontbreken er regels over het tonen van gepersonaliseerde reclame aan kinderen. Uit een steekproef van de vereniging zou blijken dat Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat en YouTube hier veel geld aan verdienen.

Dat is een slechte zaak, vindt de belangenvereniging. “Wat ons betreft zouden van kinderen helemaal geen marketingprofielen gemaakt mogen worden. Bedrijven kunnen prima adverteren rondom content die voor kinderen is bestemd. Maar zolang ze niet volwassen zijn, is profileren en persoonlijk adverteren uit den boze.”

Volgens de Consumentenbond zouden het Europese samenwerkingsverband van toezichthouders (EDPB) en de AP voor meer regels op dit gebied moeten zorgen.

De AP zegt het rapport te gaan bekijken. “Het is een belangrijk onderwerp en wij zijn het met de Consumentenbond eens dat kinderen niet blootgesteld moeten worden aan gepersonaliseerde reclames”, laat een woordvoerder aan NU.nl weten.

Lees meer op nu.nl


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.