De advertentie voor een pas geboekte vakantie of in een webshop bekeken televisie kan je op het internet vaak nog weken achtervolgen. Voor veel internetgebruikers staat dit bovenaan de lijst met grootste online ergernissen. Oorzaak is de tracking cookie die tijdens het websitebezoek op je harde schijf is geplaatst. In dit stukje code staat onder meer precies welke website je hebt bezocht, en welke producten je daar hebt bekeken. Zo kunnen online marketingpartijen je telkens opnieuw ‘retargeten’ met dezelfde advertentie. Ook al heb je daar dus helemaal geen interesse meer in.

Naast veel irritatie bij de consument schoot de online advertentiebranche zich hiermee ook in eigen voet. Zo gebruikt een kwart van alle internetgebruikers inmiddels een ad blocker. En kreeg Apple veel bijval toen het zijn Safari-browser in 2017 voorzag van Intelligent Tracking Prevention (ITP). Deze technologie voorkomt dat websites tracking cookies op de harde schijf van de gebruiker plaatsen. Zoals wel vaker liep de Amerikaanse technologieproducent daarmee vooruit op de rest van de markt. Steeds meer tech watchers voorspellen voor 2020 namelijk de ondergang van de tracking cookie.

Online advertentieveiling

De cookie speelt een cruciale rol bij de verkoop van online advertentieruimte. En daarmee in het voorbestaan van veel digitale publicaties die proberen te leven van reclame-inkomsten (en dus niet van abonnees). Een steeds groter deel van de online advertentieruimte wordt automatisch geveild op tientallen gespecialiseerde veilingen (‘ad exchanges’). Direct bij aankomst van elke nieuwe bezoeker geeft de website een seintje aan alle aangesloten veilingplatformen. Deze melding gaat vergezeld van informatie waarmee eveneens op de platformen aangesloten adverteerders de hoogte van hun bod kunnen bepalen. Een belangrijk deel van deze informatie betreft de bezoeker: welke websites bezocht die eerder, en welke informatie bekeek hij daar?

Lees verder op NRC.nl