Het eerste transparantiekeurmerk van CIRE ging naar Besparingsadviesburo. Wat was jullie overweging om het keurmerk te gaan halen?

Ik ben zelf meermalen door klanten benaderd, die enorm veel gebeld werden door allerhande energie intermediairs. Ik lees ook de krantenberichten en ik herken de praktijken die daarin beschreven worden. Het is een dankbaar onderwerp voor de media en met name de consumentenprogramma’s. Dat maakt het voor goedwillende partijen ook heel moeilijk. Wij hebben nooit last met klanten. Natuurlijk gaat er wel eens iets fout, maar dat is uitzondering en zeker geen regel. Ik hou van dit vak en voor mij is het keurmerk het bewijs waarmee ik kan aantonen dat ik me op een positieve manier onderscheid op het gebied van transparantie en ook kwaliteit. Van mij mag er bij de eisen nog wel een schepje bovenop! Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat de energiebedrijven ook partijen die zij direct inhuren, zoals call centers en deur-aan-deur bedrijven verplichten het CIRE-keurmerk te halen.

Wat vond je van de aanmeldprocedure en de gestelde criteria voor het keurmerk?

Ik vind het een hele duidelijke aanmeldprocedure. Je volgt gewoon de stappen die je in het registratieproces worden aangeboden door het systeem. Al met al vond ik het best eenvoudig om het keurmerk te halen, maar ik realiseer me tegelijkertijd dat wij onze zaken ook best goed op orde hebben. Veel van de zaken die worden vereist hadden wij al georganiseerd. Bijvoorbeeld een website waarop we vindbaar en bereikbaar zijn. En bij ons is ook een duidelijke klachtenprocedure terug te vinden. Wij hadden nog wat verbeteringen door te voeren, maar daar is CIRE ook heel prettig voor. Je krijgt de gelegenheid om zaken aan te passen. We moesten bijvoorbeeld nog een privacy statement op de website zetten. Maar dat er bedrijven zijn die nog niet aan de basiscriteria voldoen is eigenlijk ongelooflijk.

Waaraan vind je dat er extra eisen gesteld mogen worden?

Omdat het zo eenvoudig is om een intermediair energie verkoopbedrijf te starten was dit keurmerk echt nodig. Er moest simpelweg een normenkader komen voor bedrijven die zich in deze markt begeven. Dat hierbij de energieklant als uitgangspunt is genomen is echt heel goed. Die klant moet kunnen vertrouwen op het energieadvies dat hij ontvangt en verkopers moeten transparant zijn. Daarnaast moet de verkoper gekwalificeerd zijn. Daar mogen van mij de eisen wel opgeschroefd worden via CIRE. Veel intermediairs besteden naar mijn mening veel te weinig aandacht aan training van verkopers. Ze krijgen een opleiding van één dag en ze weten vaak bijvoorbeeld niet eens wat een regiotoeslag is. Hoe kun je dan een klant goed adviseren?

Wat mij betreft moeten we echt meer eisen stellen aan het opleidings- en trainingsniveau van de verkoopmedewerkers. Ze moeten een bepaald kennisniveau hebben om dit vak te kunnen beoefenen. De consument geeft vaak 10 tot 15 % van het totale inkomen uit aan energie, het is gewoon heel belangrijk. En maak er maar een register bij met gecertificeerde verkopers. Doe je onprofessionele dingen in energieverkoop dan kun je je certificaat verliezen en nergens meer werken. Dat is een mechanisme dat we nog nodig hebben.

Kun je wat meer vertellen over je bedrijf?

Ik heb jaren in de vastgoedsector gewerkt en ben daarvoor freelancer geweest in diverse sectoren. Ik ben eigenlijk behoorlijk breed georiënteerd. In het vastgoed ging het in 2007 erg slecht en ik raakte in scheiding. Ik moest daardoor persoonlijk echt gaan besparen. Dat ging me zo goed af dat ik besloten heb er mijn bedrijf van te maken. Mensen weten vaak zelf helemaal niet hoe ze moeten besparen en kunnen of willen er geen tijd voor nemen. Dit alles was de aanleiding voor het oprichten van Besparingsadviesburo. Wij richten ons op consumenten maar ook op midden- en kleinbedrijf. Via mijn netwerk in het vastgoed bedienen we inmiddels ook 1500 verenigingen van eigenaren, een echte expertise van ons. Daarvoor hebben we een apart bedrijf opgericht in 2017: VVE Collectieven.

Wat ben je van plan om met het keurmerk te gaan doen?

Wij gaan het echt uitdragen. We hebben het nu al op onze social media vermeld staan. We gaan het op de website zetten en op onze mappen en andere uitingen. Wij zijn er trots op en willen dat aan iedereen laten zien.

Voor ons was de timing van het keurmerk perfect. Het helpt twee kanten op. Richting de klanten en richting de opdrachtgevers. Wij werken overigens voor een platform, maar ook direct voor een aantal energieleveranciers.

Zou dit keurmerk verplicht moeten worden voor iedereen?

Absoluut! De transparantie in de energiemarkt is gewoon onvoldoende en wat CIRE vereist is de absolute basis. Ik vind dat iedereen aan dezelfde spelregels moet gaan voldoen en de energiebedrijven moeten dat afdwingen! En overigens adviseer ik naast kleinverbruikers ook aan grootzakelijke klanten. Voor dat laatste segment moet CIRE ook verplicht worden naar mijn mening. De misstanden komen daar niet persé vandaan, maar grootzakelijke advisering moet er wel tegen beschermd worden. Als dit segment niet onder CIRE zou vallen, dan trekt dat de avonturiers aan die nu kleinverbruikers misleiden.