Dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”) bestaat en dat je hierin de belangrijkste privacyregels terugvindt, kan je niet zijn ontgaan. Ondertussen zit er in de Europese pijplijn nog altijd de ePrivacy Verordening (“ePV”). In de ePV staan de regels voor het gebruik van e-mail, cookies en andere vormen van elektronische communicatie, zoals Whatsapp, Facebook Messenger en Skype.
De ePrivacy Verordening: wat betekent de komst voor jou?
De ePV zou ooit samen met de AVG in werking treden, maar dit is niet gelukt. Wanneer wel? Dat is nog niet bekend. Over de inhoud moet nog overeenstemming worden bereikt tussen het nieuw gekozen Europees Parlement en de lidstaten.
Wat is de status van deze nieuwe wet die onze online privacy beter moet beschermen? En wat gaat er veranderen?
E-mail: same old
De regels voor het versturen van e-mailnieuwsbrieven veranderen niet. Je hebt voor het versturen van een e-mail voorafgaande toestemming nodig (opt-in). De vereisten voor toestemming staan in de AVG. Zo moet toestemming uitdrukkelijk gegeven worden en net zo eenvoudig weer in te trekken zijn.
Cookies: gebruiksvriendelijker?
Voor het plaatsen van tracking- en advertentiecookies heb je voorafgaande toestemming nodig. Voor (functionele) cookies die noodzakelijk zijn om je website te laten werken en privacy vriendelijke analytische cookies niet. Tot zover verandert er weinig. Wat wel verandert is het geven van toestemming voor cookies via de standaardinstellingen van je browser. De bezoeker verleent niet per website toestemming, maar regelt dit in één keer vanuit de browser. De gekozen instelling is vervolgens bindend voor alle websites.
Dit zal grote gevolgen hebben voor online advertising. Vermoedelijk kiezen weinig mensen voor het standaard accepteren van third party tracking cookies. Advertentie en reclame cookies kunnen alleen nog geplaatst worden indien de bezoeker hiermee specifiek voor jouw website instemt. De wildgroei aan cookiewalls en banners zal dus gewoon blijven.
Direct marketing: toestemming
Voor alle vormen van direct marketing geldt dat je daarvoor toestemming van de consument nodig hebt. De contactgegevens van klanten mag je nog wel zonder toestemming voor direct marketing van soortgelijke producten of diensten gebruiken.
Hoelang je de gegevens van klanten en prospects vervolgens nog mag gebruiken voor marketing, is nog onduidelijk. Mogelijk wordt hiervoor nog een termijn vastgesteld. De wettekst van de ePV is namelijk nog altijd niet definitief. Het nieuwe Europees Parlement moet hiermee verder aan de slag.
Telemarketing: opt-in
Inmiddels is ook de internetconsultatie gestart voor het wetsvoorstel voor de aanpassing van onze Telecommunicatiewet. Telemarketing is op dit moment nog een opt-out kanaal. De Nederlandse wetgever wil dat telemarketing in 2021 hoe dan ook opt-in wordt. Dit betekent dat het Bel-me-niet-register zal verdwijnen en dat ook telemarketing alleen nog op basis van toestemming mag plaatsvinden. Meer over de gevolgen hiervan lees je hier.
Kortom
De nadruk ligt in de nieuwe Europese wet vooral op het verkrijgen van toestemming. Twijfel je of jouw opt-in voor de nieuwsbrief voldoet aan de eisen? Wil je weten of jouw cookiebanner en cookie statement voldoen? Of wil je weten hoe je klanten en prospects volledig genoeg informeert op je website? Neem contact op met DMCC.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.