Dit heeft mededingingscommissaris Margrethe Vestager nu net bekendgemaakt. Eerder heeft zij Google al aangepakt voor browser- en search-opdringing met Android en voor concurrentievervalsing ten opzichte van online-prijsvergelijkers.

Volgens Vestager heeft Google er meer dan tien jaar voor gezorgd dat andere bedrijven niet eerlijk konden concurreren op de online-advertentiemarkt. De marktdominante zoekmachine heeft namelijk beperkingen opgelegd in contracten met websites van derde partijen, aldus de Eurocommissaris. “Dit is illegaal onder de EU-mededingingsregels”, verklaart Vestager. Hierdoor zijn niet alleen bedrijven op oneerlijke wijze beconcurreert, maar hebben ook consumenten nadeel ondervonden, zo blijkt volgens haar uit onderzoek.

Exclusiviteit afdwingen

Via AdSense levert Google als bemiddelaar advertenties voor onder meer blogs en kranten- en reissites. In Europa had het bedrijf tussen 2006 en 2016 op dit gebied een marktaandeel van meer dan 70 procent. Concurrenten als Microsoft en Yahoo konden daar niet tussenkomen vanwege exclusiviteitseisen met uitgevers. Google had namelijk in honderden contracten met derde partijen opgenomen dat op hun websites alleen zoekadvertenties via AdSense waren toegestaan. In andere contracten mochten advertenties van concurrenten alleen op minder prominente plekken worden getoond.

Lees verder op AGconnect.nl