Ga naar de inhoud
25 juli 2019 • Nieuws

DMCC geeft antwoord: Wat mag bij tell-a-friend acties?

Een member-get-member of tell-a-friend is een symapthieke manier om extra exposure te krijgen. Maar als je zo’n actie per e-mail uitzet, moet je aan een paar regels voldoen.

tell-a-friend

De toezichthouders Autoriteit Persoonsgegevens en de Autoriteit Consument en Markt hebben hierover al in 2008 een gezamenlijk rechtsoordeel gegeven waarin staat dat bij dit soort acties:

  • In de e-mail duidelijk moet zijn wie de vriend is die het bericht verzendt;
  • De verzender volledige inzage moet krijgen in het bericht dat namens hem verzonden wordt;
  • De organisatie de e-mailadressen van vrienden alleen mag gebruiken om eenmalig het bericht te versturen namens de vriend, dus niet verder mag opslaan of verwerken.
  • Geen incentive gegeven mag worden aan de verzender of de vriend.

De achterliggende gedachte voor het verbod op een beloning is dat een tell-a-friend eigenlijk het spamverbod omzeilt, omdat een organisatie (weliswaar via vrienden van) e-mailt zonder voorafgaande toestemming.

Overigens geldt de ‘geen-beloning regel’ sinds 2008 en is er nog niet op gehandhaafd. Het belonen  van vriend of ontvanger gebeurt dan ook nog regelmatig. Sterker nog: de overheid gaf na het oordeel ook nog beloningen weg bij een tell a friend actie voor het ‘noodpakket’.

Soms kiezen organisaties er ook voor het doorsturen niet te belonen, maar wel cadeautjes weg te geven bij een x aantal nieuwe aanmeldingen of likes. Bij een member-get-member actie via telefoon of post mag een organisatie wel belonen, dan is het geen omzeiling van het spamverbod. Let wel, je moet de contactgegevens van de vrienden dan wel ontdubbelen met je eigen Recht van Bezwaar registraties, Postfilter en het BMNR.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.