Ga naar de inhoud
25 januari 2024 • Nieuws

DMCC leadwerving audit: zijn uw telemarketing leads compliant?

Veel organisaties weten niet waar hun leads of die van hun wervingspartners worden ingekocht. Hoe ziet de opt-in voor telefonische benadering eruit en in welke campagnes worden deze verkregen? De nieuwe Kwaliteitsstandaard Energiewerving verplicht energieleveranciers hier zelf actief op te controleren. De DMCC leadwerving audit biedt uitkomst. Zo weet uw organisatie hoe compliant de (live) leadcampagnes zijn waarin uw telemarketing leads worden geworven en of de opt-in voor telefonische benadering voldoet aan alle vereisten.

DMCC Group - Audits

Uw leadwerving van a tot z gecontroleerd

DMCC kijkt of en in hoeverre de toepasselijke wet- en regelgeving wordt nageleefd in online leadwerving. Denk hierbij niet alleen aan de AVG en de Telecomwet, maar ook aan de Gedragscode Promotionele Kansspelen en de regels uit het Burgerlijk Wetboek (BW) over oneerlijke handelspraktijken en misleidende reclame. De naleving wordt gecontroleerd in de leadcampagne: hier wordt onder andere bekeken of geverifieerde toestemming wordt gegeven voor het gebruik voor direct marketing van een telefoonnummer en/of e-mailadres.

Ten aanzien van de opt-in worden onder meer de volgende compliance controles gedaan:

  • Vereist het geven van de opt-in een actieve handeling van de deelnemer, zoals het aanvinken van een leeg hokje?
  • Is het afgeven van de opt-in verplicht?
  • Wordt de opt-in aantoonbaar geverifieerd?
  • Wordt de opt-in voor telefonisch contact gecombineerd met een toestemming voor een ander kanaal (e-mail en/of SMS, WhatsApp of post)?
  • Wordt de opt-in gecombineerd met toestemmingen van andere sponsors/partners?
  • Kan toestemming eenvoudig worden ingetrokken?

Ook controleren we de volgende zaken:

  • Informatievoorziening (wordt de deelnemer duidelijk en volledig geïnformeerd door de partner en indien van toepassing de organisator);
  • Dataminimalisatie (worden alleen gegevens uitgevraagd die noodzakelijk zijn voor de doeleinden);
  • Ingeval van een winactie: naleving Code promotionele kansspelen;
  • De wijze waarop traffic naar de site wordt gegenereerd.

Commercieel zitten er veel voordelen aan leadwerving, maar er gaan ook risico’s mee gepaard. Wij helpen organisaties deze risico’s te vermijden door leadwerving aantoonbaar te controleren op compliance en kwaliteit. Zo weet u exact waar de consument ‘ja’ tegen heeft gezegd en of u de verkregen leads voor uw organisatiedoelstellingen kunt gebruiken. Is dit interessant voor uw organisatie of heeft u nog aanvullende vragen? Neem dan contact met ons op.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.