Ga naar de inhoud
14 september 2023 • Nieuws

Efficiënt beheer van telemarketing uitbelnummers voor betere reputatie en vertrouwen

Als u telemarketing inzet, bent u verplicht te bellen met een herkenbaar nummer. Hoewel er nog geen specifieke beperkingen zijn voor hoe lang een organisatie een nummer mag gebruiken of hoeveel nummers ze mogen inzetten voor telemarketing, wordt soms een overvloed aan nummers ingezet. En dit kan duiden op slechte kwaliteit. Het wisselen van nummers gebeurt dan in de veronderstelling dat dit de kans vergroot dat consumenten worden bereikt. Helaas hebben adverteerders soms beperkt zicht op hoe vaak dit gebeurt in de keten. Dit is waar DMCC’s reputatiemanagement uitbelnummers van pas komt.

DMCC Group - Audits 5

Herkenbare uitbelnummers: wettelijke verplichting voor transparantie

Zowel de Telecommunicatiewet als de Code Telemarketing vereisen dat telemarketing alleen wordt uitgevoerd met herkenbare nummers. Deze herkenbare nummers dragen bij aan transparantie voor consumenten. Het is namelijk een vereiste dat het nummer teruggebeld kan worden als een consument een oproep heeft gemist. De oproep moet naar een agent worden geleid of de consument krijgt een interactieve voice response (IVR) met de naam van de adverteerder en informatie over het Recht van Bezwaar. Hoewel herkenbaar uitbellen over het algemeen wordt nageleefd, wordt er weinig aandacht besteed aan effectief beheer van deze uitbelnummers. Dit is een gemiste kans, aangezien slecht beheer de reputatie van een organisatie en het consumentenvertrouwen kan schaden.

Voorkom misbruik en beheer uitbelnummers effectief

Adverteerders besteden hun telemarketing uit aan externe partijen, waaronder tussenpersonen die hun producten en diensten verkopen. Deze uitvoerende partijen zijn vaak verantwoordelijk voor het inzetten van uitbelnummers. Zowel de huidige Code Telemarketing als de Telecomwet leggen geen beperkingen op aan de duur waarin een uitbelnummer beschikbaar moet zijn. Elke organisatie kan dit naar eigen inzicht bepalen. Hierdoor kunnen organisaties er bijvoorbeeld voor kiezen om wekelijks met een nieuw uitbelnummer te werken. Dit heeft in het verleden geleid tot een wildgroei aan uitbelnummers, met het idee dat frequente nummerwisselingen de kans vergroten dat consumenten worden bereikt. Dit kan leiden tot consumentenirritatie in het kanaal.

Het is de verantwoordelijkheid van adverteerders om ervoor te zorgen dat uitvoerende partijen niet te vaak van nummer wisselen. Dit kan duiden op problemen bij de verkoop, bijvoorbeeld als er veel klachten online verschijnen. Bovendien moeten deze nummers, zelfs nadat ze niet meer worden gebruikt, beschikbaar blijven voor consumenten die terugbellen. Op dit moment herziet branchevereniging DDMA de Code Telemarketing, dus mogelijk veranderen de verplichtingen op dit gebied.

Reputatiemanagement voor uitbelnummers: vertrouwen opbouwen en efficiëntie vergroten

Het realiseren van vertrouwen bij consumenten is essentieel voor succes. Een toekomstbestendige aanpak voor uitbelnummerbeheer houdt ook in dat de nummers bereikbaar blijven. Consumenten gaan deze nummers herkennen, wat het bereik van een campagne vergroot. Meer bereik betekent minder schaarse gegevens die nodig zijn om de doelstellingen te bereiken. Dit resulteert in consumentenvertrouwen en efficiënter databeheer.

Om bedrijven systematisch te ondersteunen, biedt DMCC Reputatiemanagement uitbelnummers:

  1. Overzichtelijk nummerbeheer: de DMCC compliance monitor heeft een speciale module waarin alle partijen die namens de organisatie werken, wekelijks worden gevraagd om alle actieve uitbelnummers te uploaden. Dit zorgt ervoor dat de organisatie altijd inzicht heeft in alle actieve nummers en snel kan reageren wanneer dit nodig is.
  2. Reputatiemanagement: op vaste tijdstippen wordt online gezocht naar uitingen over actieve uitbelnummers van de organisatie. De bevindingen worden overzichtelijk weergegeven in het dashboard van de compliance monitor. Dit biedt controle over uw reputatie.
  3. Compliance controle voor uitbelnummers: op vaste momenten wordt een steekproef uitgevoerd op actieve uitbelnummers, waarbij wordt gecontroleerd of de IVR en/of inkomende gesprekken correct zijn ingesteld. Dit garandeert aantoonbare naleving van richtlijnen.

Interesse? 

Wilt u meer informatie over hoe Reputatiemanagement uitbelnummers uw organisatie kan ondersteunen? Aarzel dan niet om vrijblijvend contact op te nemen met Arjen van Eeuwen om de mogelijkheden te bespreken.


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.