Dat bevestigt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat tegen Energeia na berichtgeving in het Algemeen Dagblad (AD). De krant publiceerde vorige week zorgen van de verkoopbranche en gemeenten over de toename van ongewenste energieverkoop aan de deur.

De dreigende toename van deurverkoop komt door een aankomend verbod op ongewenste telefonische verkoop. Het afgelopen jaar kwamen er meerdere schandalen naar buiten over de telefonische verkoop van energiecontracten. Het ging over nare telefoontjes, eenpitters die onbedoeld zakelijke contracten afsloten en liegende verkopers. Grote energiebedrijven als Eneco, Total en Essent-dochter Improvers kwamen in opspraak, net als de verkopers van energieleverancier Vattenfall.

Bel-me-wel

Hierop besloot staatssecretaris Keijzer een wijziging van Telecommunicatiewet in te dienen om telefonische verkoop te verbieden. Als die aanpassingen worden goedgekeurd door de Tweede Kamer mogen bedrijven alleen nog mensen benaderen via de telefoon als zij daar zelf expliciet toestemming voor hebben gegeven via een zogeheten bel-me-wel-register. Dit geldt ook voor ZZP’ers, een groep die tot nu toe veel last had van telemarketing. Verkopers mogen bovendien niet meer anoniem bellen.

De wetswijziging leidt tot een ander probleem, zegt de verkoopbranche tegen het AD, namelijk ongewenste deurverkoop. Omdat bedrijven toch hun product willen verkopen, is de verwachting dat het telemarktingverbod leidt tot een stijging van deurverkoop. Vattenfall bleek begin oktober op zoek naar vier externe partijen die aan de deur energiecontracten kunnen verkopen aan consumenten en kleine ondernemers. Het grootste gedeelte van de huis-aan-huis-verkopers is overigens in dienst bij Vattenfall zelf.

Keurmerk

De energiebranche richtte zelf naar aanleiding van de negatieve berichtgeving een keurmerk en een register op voor eerlijke marketing. Het initiatief draagt de naam Centraal Intermediair Register Energieverkoop, kortweg Cire.

Lees verder op energeia.nl