De ACM reageert op onderzoek van televisieprogramma Kassa. Dat deed uitgebreid onderzoek naar de werkwijze van de Nederlandse energieleveranciers. Zeker vijf bedrijven zouden de fout in gaan.

Verkopers die telefonisch een energiecontract willen slijten, sturen de consumenten tijdens het telefoongesprek een mail. Daarin staat een bevestigingsknop die de consument aan moet klikken. Door daarop te klikken, gaan ze een contract aan. Ze worden dan automatisch overgezet naar de nieuwe leverancier.

Dat contract is alleen geldig als de consument precies weet wat het contract inhoudt, volgens de ACM. “Een consument kan zich daar niet goed bewust van zijn tijdens het telefoongesprek”, zegt de woordvoerder. “Dan hebben ze niet de tijd om het goed door te nemen.”

Consumenten klagen in ieder geval massaal bij de ACM over de misleidende praktijken. Alleen in augustus kwamen al honderden meldingen binnen bij de ACM.

Verbod op komst

Er komt waarschijnlijk snel een einde aan irritante telefoontjes van marketeers. Bedrijven en organisaties mogen consumenten en zelfstandig ondernemers straks alleen nog maar benaderen als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven.

Dat staat in een wetsvoorstel dat eind 2019 naar de Raad van State gaat. Als de wet wordt ingevoerd mogen telemarketeers ook niet meer met een afgeschermd nummer bellen.

Lees verder op RTLZ.nl