In december voerde ik – samen met CEO’s van andere energiebedrijven – een goed en constructief gesprek met Mona Keijzer. Zij is als staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat onder meer verantwoordelijk voor consumentenbescherming. En dus voor ons een belangrijke gesprekspartner als we het hebben over eerlijke en transparante verkoop aan consumenten. In dit gesprek hebben we haar een goed beeld van CIRE gegeven.

CIRE in het kort

CIRE is een initiatief van energieleveranciers en distributieplatformen. Het doel van CIRE is de transparantie te verbeteren en zo het vertrouwen te verhogen in de markt van (intermediaire) verkoop van energiecontracten. Dat werkt als volgt. Intermediairs moeten zich registeren. Na registratie doet CIRE onderzoek naar onder meer de directie/eigenaar(s) van de intermediair, juist gebruik van handelsnamen, online vindbaarheid, bereikbaarheid voor energieklanten en de reputatie op internet. Daarnaast monitort CIRE dagelijks de volledigheid, kwaliteit en actualiteit van de gegevens van geregistreerde intermediairs. Intermediairs die aan de vereisten voldoen, ontvangen het Transparantiekeurmerk van CIRE. Essent werkt alleen met verkopers en verkooppartijen die staan ingeschreven in CIRE.

Lees verder op de LinkedIn-pagina van Patrick Lammers, CEO Essent.