Ga naar de inhoud
20 december 2018 • Nieuws

ePrivacy Verordening gooit knuppel in het datahoenderhok

Zegt het je nog niks, de ePrivacy Verordening? Tijd om daar verandering in aan te brengen, want deze specifieke wetgeving gaat binnen anderhalf jaar in, heeft betrekking op alle elektronische communicatie (e-mail, social media, telemarketing, telesales) en zal ook jóuw business raken. “De opt-in voor telemarketing is het topje van de ijsberg.”

import688-shutterstock_135169085

Na twaalf jaar branchevereniging DDMA te hebben vertegenwoordigd als bestuurslid Legal & Compliance, zit de termijn van Patrick Jordens er dan toch echt op. Zeker in de afgelopen anderhalf jaar lobbyde de compliance-expert wat af in het Haagse, met toezichthouders en politici, onder meer over de Algemene Verordening Gegevensbescherming die sinds 25 mei 2018 van kracht is. De AVG is echter alweer oud nieuws te noemen, want met de zogeheten ePrivacy Verordening – EPV voor insiders – in het verschiet drukt Jordens de sector op het hart om nú in actie te komen.

Kort gezegd gaat de EPV de telecommunicatiewetgeving vervangen. Naar alle waarschijnlijkheid staat dit al binnen anderhalf jaar te gebeuren. De nieuwe, specifieke wetgeving komt volgens Jordens eigenlijk bovenop de AVG en heeft betrekking op alle elektronische communicatie. “Dit is benodigd om het gebruik van bepaalde kanalen te reguleren. Alles met de bescherming van consumentenrechten in het achterhoofd”, begint hij zijn relaas. “De sector heeft nog altijd het imago ‘opdringerig’ te zijn, waarbij wensen van consumenten worden genegeerd. We communiceren nogal wat af. We willen klanten werven, servicen, de relatie behouden en dus verlengen. Kortom, we willen veel klantcontact. Anderzijds heeft die klant ook zijn wensen voor wat betreft de frequentie, het kanaal en de tone of voice. Daar zit een disconnectie tussen de klant en de sector. Die situatie leidt uiteindelijk steeds weer tot ingrijpen van de overheid.”

Hard ingrijpen
Als consument vindt Jordens het een goede zaak dat de ePrivacy Verordening wordt ingevoerd. Hij wil immers ook niet dat zijn data overal gebruikt worden en dat retailers, vliegtuigmaatschappijen en nutsbedrijven hem om de haverklap met mailtjes bestoken. Echter, waar ligt de scheidslijn tussen de bescherming van consumenten en scherp ingrijpen in de economie? Die balans mist de compliance-expert nog weleens. “Er is irritatie over bepaalde kanalen. Er zal dan ook hard(er) worden ingegrepen en dat betekent dat de sector zich moet voorbereiden. Nu al ja. De opt-in voor telemarketing komt voort uit de EPV en is het topje van de ijsberg. De sector staat momenteel op zijn achterste benen, doet alsof de wereld vergaat, maar deze maatregel gaat er komen, leuk of niet. Het is een politieke beslissing. Punt.”

Jordens vindt dat de sector te lang heeft genegeerd ‘dat telemarketing irritatie veroorzaakt’ en dat daar veel klachten over bestaan. “Ergens kun je natuurlijk denken ‘het is maar een belletje’ en ‘je kunt ook nee zeggen’, maar telemarketing is nu eenmaal een dankbaar onderwerp in Den Haag. In onze lobby hebben wij ingezet op het behouden van het huidige systeem (het Bel-me-niet-register, dat momenteel circa 10,5 miljoen inschrijvingen telt), maar de overheid is vastbesloten en wil dit regime omkatten. Voor de sector betekent dit dat zij veel kosten zal moeten maken. Opmerkelijk genoeg is de economische schade niet berekend; het is meer een besluit op basis van onderbuikgevoel. Zo van: ‘We gaan het gewoon doen’.”

Lees verder op Customerfirst.nl 


Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?

Neem dan contact met ons op.