Ga naar de inhoud
28 april 2022 • Blog

EU akkoord op Digital Services Act voor eerlijke online content

Er is eind april door Europa een akkoord bereikt over de Digital Services Act (DSA). Het doel is om de burger online beter te beschermen. Gericht adverteren wordt strenger gereguleerd, desinformatie en fake nieuws moet verplicht worden verwijderd en er moet meer inzicht komen in algoritmen. Het algehele verbod op gericht adverteren heeft het niet gehaald. Tijdens de DMCC Compliance Update op 10 mei aanstaande wordt u hierover bijgepraat door de lobbyisten van de Europese belangenvereniging voor marketing en data, de FEDMA.

eu-5837837_1920

Illegale content en aanmerkelijke marktmacht aangepakt

De DSA is samen met de Digital Market Act (DMA) bedoeld om de techreuzen verder te reguleren. Waar de DSA toeziet op online content, kijkt de DMA naar de aanbieders. De DMA geef criteria om te bepalen of een online platform als zogenoemde ‘poortwachter’ in de digitale sector kan worden aangemerkt. Daarbij moet een platform een aanmerkelijke marktpositie hebben. Is een platform een poortwachter, dan dwingt de DMA hem die poort een beetje verder open te zetten. Zo moeten zij straks bijvoorbeeld hun zakelijk gebruikers toegang geven tot de op het platform gegenereerde data. Alle implicaties vindt u in ons eerdere artikel over dit onderwerp.

Implicaties voor de sector

Voor beide voorstellen is nu een politiek akkoord. Aan de precieze invulling kan tekstueel nog wat gewijzigd worden. Op 10 mei a.s. worden de implicaties van de DMA en DSA besproken door de lobbyisten van de Europese belangenvereniging voor marketing en data, de FEDMA, tijdens de DMCC Compliance Update. Het maximum aantal deelnemers is helaas al bereikt maar we zorgen voor een verslag van deze middag.