De Europese Commissie en deEuropese consumentenbeschermingsautoriteiten hadden Facebook opgeroepen om de informatie te verbeteren na het Cambridge Analytica-schandaal van vorig jaar. Daartoe behoorde ook de eis om al haar voorwaarden in overeenstemming te brengen met de consumentenwetgeving van de EU. Niet meewerken zou kunnen leiden tot boetes voor het bedrijf. Facebook heeft beloofd de wijzigingen vóór juni door te voeren.

Meer duidelijkheid voor Facebook-gebruikers

De nieuwe voorwaarden beschrijven de diensten die gebaseerd zijn op gebruiksgegevens en door Facebook aan derden verkocht worden. Ook wordt duidelijker hoe consumenten hun accounts kunnen verwijderen en welke redenen Facebook hanteert om accounts uit te schakelen.

Deze veranderingen zijn het resultaat van gesprekken met Facebook. Die gesprekken waren er op gericht om het bedrijf te verplichten haar bedrijfsmodel openbaar te maken en in begrijpelijke taal te beschrijven voor gebruikers, aldus commissaris voor Justitie van de EU, Vera Jourova.

Van het bedrijf wordt verwacht dat het nieuwe tekst toevoegt aan de algemene voorwaarden en en diensten. Daarin wordt ook uitgelegd dat Facebook gebruikers geen kosten in rekening brengt voor haar diensten in ruil voor toestemming van gebruikers om hun gegevens te delen en te worden blootgesteld aan commerciële advertenties. De voorwaarden van Facebook zullen duidelijk uitleggen dat het bedrijfsmodel afhankelijk is van de verkoop van gerichte advertentieservices door de gegevens uit de profielen van zijn gebruikers te gebruiken.

Lees verder op Telecompaper.com