Verstrengde regels omwille van de GDPR-wetgeving zorgen ervoor dat bedrijven niet zomaar met eender welke data aan de slag kunnen. Heel de wereld kijkt naar Europa als vorm van prototype, mocht de strenge privacy-wetgeving op een grotere schaal worden uitgerold.

Gartner spreekt over culturele normen en tradities die ervoor zorgen dat Europa minder persoonlijke data zal verzamelen, analyseren en delen. Die data wordt net helemaal gefinetuned in heel wat Amerikaanse en Aziatische bedrijven om hen een voorsprong te geven. Een privacy-first aanpak komt veel minder voor buiten Europa.

Concurrentie

In Azië zal AI twee keer meer worden gebruikt voor gezichtsherkenning vergeleken met Europa, Midden-Oosten en Afrika volgens Gartner Research. Europese bedrijven zullen dan weer veel sneller AI implementeren in robots vergeleken met Noord-Amerika. In zijn totaliteit hinkt Europa wel achter op vlak van AI vergeleken met de VS en China.

De focus binnen Europa ligt vooral op specifieke sectoren zoals manufacturing. Hier gelooft men dat concurrentie wel mogelijk is. Europa vermijdt steevast applicaties die vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld Facebook of Tencent Holdings volgens digitale denktank Stiftung Neue Verantwortung (SNV) via.

“Iedereen spreekt over de integratie van deze technologieën in de industriële sector, in mobiliteit, in energie en in gezondheid. In deze gebieden hebben we sterke Europese bedrijven waarover we ons zorgen maken of ze wel competitief kunnen blijven”, zegt Stefan Heumann van SNV aan WSJ.

Lees verder op techzine.be