De DMA geef criteria om te bepalen of een online platform als zogenoemde ‘poortwachter’ in de digitale sector kan worden aangemerkt. Daarbij moet een platform een aanmerkelijke marktpositie hebben. Is een platform een poortwachter, dan dwingt de DMA hem die poort een beetje verder open te zetten. Zo moeten zij straks bijvoorbeeld hun zakelijk gebruikers toegang geven tot de op het platform gegenereerde data. We schreven hier al eerder over.

De DSA focust zich op online content en is onder meer bedoeld om fake nieuws tegen te gaan. Maar ook online advertenties gebaseerd op zoekgedrag worden verder gereguleerd. Zo dienen alle advertenties gelabeld te worden. En moet er geïnformeerd worden over de criteria voor targetting. U kent wellicht wel het i’tje in online advertenties, dat zou een mogelijke invulling kunnen zijn. De DSA onderscheid verder zgn. ‘Very Large Online Platforms’ deze worden verplicht een ‘repository of ads’ aan te leggen, oftewel hun uitgeserveerde advertenties te registreren. Hierin staan de advertenties die zijn verkocht, de kopers, de periode waarin de advertentie werd weergegeven, demografische gegevens van het publiek en informatie over hoe de advertentie is getarget.

De DSA en DSM moeten ook nog door de Europese Raad worden aangenomen, hierin zitten de vakministers van de lidstaten. Dat gebeurt voor de DSA later deze maand en voor de DMA in september. De DSA wordt dan op z’n vroegst pas vijftien maanden later of uiterlijk op 1 januari 2024 officieel. Voor de DMA geldt dat de wet een halfjaar na de acceptatie door de Raad in werking treedt.

Heeft u voor nu vragen hierover? Neem dan gerust contact met ons op.