De boete van de FTC volgt op verschillende privacyschandalen, waaronder een lek waardoor campagnebureau Cambridge Analytica ongeoorloofde toegang had tot gegevens van miljoenen gebruikers. Met die overtredingen schond Facebook afspraken die waren gemaakt bij een eerdere schikking met FTC uit 2011. De SEC legt Facebook een boete op omdat het bedrijf beleggers niet goed zou hebben geïnformeerd over problemen met de privacy.

Maatregelen

Facebook zelf reageert in een blogpost op de boete waarbij het ook zegt in de toekomst beter om te springen met privacy. Het bedrijf spreekt van een ‘fundamentele shift’ op privacyvlak die op elk niveau wordt doorgevoerd.

Het bedrijf spreekt ook over een nieuw framework voor het beschermen van privacy en informatie. Het gaat verder acties ondernemen tegen partners die toegang hebben tot data. Momenteel zijn dat enkel nog Microsoft en Sony die informatie over je Facebookvrienden kunnen inkijken, maar ook dat wordt stopgezet.

Verder verbiedt de FTC onder meer dat Facebook niet langer het wachtwoord van iemands e-mail mag vragen aan nieuwe leden die zich registreren. Facebook hanteerde die praktijk eerder dit jaar, in theorie om accountverificatie te vereenvoudigen. Maar zo kreeg het ook toegang tot de mailbox van die gebruikers.

Lees verder op executive-people.nl