Na klachten van de Nederlandse waakhond Autoriteit Persoonsgegevens heeft Facebook zijn gegevensbeleid aangepast.
Facebook past beleid aan door Autoriteit Persoonsgegevens
Vorig jaar kwam toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tot de conclusie dat Facebook in overtreding was met de Nederlandse privacywetgeving. Facebook had gebruikers niet goed genoeg geïnformeerd over het gebruik van hun persoonsgegevens voor gerichte advertenties. Ook maakte Facebook het mogelijk om advertenties af te stellen op seksuele geaardheid zonder uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker.
Na het onderzoek door de AP stopte Facebook direct met het mogelijk maken om te adverteren gericht op seksuele geaardheid in Europa, maar de andere overtreding werd niet direct opgelost.
Gegevensbeleid aangepast
De AP meldt nu dat Facebook zijn gegevensbeleid heeft aangepast vanwege het onderzoek van de toezichthouder. Zo is het nu zichtbaar voor de gebruiker om te zien wat de aard is van de persoonsgegevens die worden verwerkt, de doeleinden van deze verwerking, met wie en hoe deze gegevens gedeeld worden en op welke rechtsgronden dit gebeurt.
Volgens een woordvoerder van AP zijn deze aanpassingen van Facebook een direct gevolg van het Nederlandse onderzoek. Deze update is een paar maanden geleden uitgerold, samen met de andere aanpassingen waarmee Facebook zich klaarmaakte voor de AVG.
Facebook bevestigt dat het het onderzoek van AP heeft meegenomen in het nieuwe privacybeleid. “We hebben ons beleid en onze hulpmiddelen verbeterd om meer transparantie te bieden en mensen meer controle te geven over de informatie die zij op Facebook delen”, zegt een woordvoerder tegen Bright.nl.
AVG
Volgens AP-voorzitter Aleid Wolfsen is het nog niet zo dat Facebook automatisch voldoet aan de nieuwe Europese privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat moet volgens hem worden onderzocht in Europees verband. “Aangezien de hoofdvestiging van Facebook in Ierland staat, heeft de Ierse autoriteit hierin de leidende rol, uiteraard in samenwerking met de andere Europese privacytoezichthouders”, zegt Wolfsen in een verklaring.
De AP is bevoegd om bedrijven boetes op te leggen, maar zal dat nu niet doen. Na onderzoek van de AP krijgen bedrijven altijd de tijd om de problemen op te lossen.
Bron: Bright.nl
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan contact met ons op.